Nike slaat homerun met toffe commercial Olympische Spelen

25 jul , 19:55 Entertainment
nike giannis

Nike heeft even flink uitgepakt met een nieuwe, vlijmscherpe commercial voor de Olympische Spelen in Parijs. “Winning isn’t for everyone” luidt de boodschap van deze krachtige commercial. Daarmee brengt het merk een ode aan de meedogenloze mentaliteit van topsporters.

De campagne, afkomstig van Wieden+Kennedy Portland, is een commercial met een voice-over van niemand minder dan Willem Dafoe. Voor wie het niet weet: Willem Dafoe is een Amerikaanse acteur, bekend van zijn rollen in films als Platoon, Spider-Man en The Lighthouse. Zijn kenmerkende stem en intense presentatie voegen een extra laag van diepte en gravitas toe aan de commercial. Bekende Nike-atleten zoals Giannis Antetokounmpo, Jakob Ingebrigtsen, LeBron James, Sha’Carri Richardson, Vini Jr, Serena Williams en A’ja Wilson schitteren in het voorproefje van Nike, wat het allemaal nog even wat sterker maakt.

Am i a bad person?

Dafoe opent de commercial met de prikkelende vraag: “Am I a bad person?” en somt vervolgens eigenschappen op als eenzijdig, egoïstisch en obsessief – kenmerken die in de meeste situaties negatief worden beoordeeld, maar essentieel zijn om te slagen in de wereld van elite sport. Zijn krachtige woorden worden begeleid door beelden van onze favoriete sporthelden die duidelijk maken dat bescheidenheid niet altijd de sleutel tot succes is.

De spot ademt de klassieke Nike-stijl en doet denken aan de controversiële “You Don’t Win Silver, You Lose Gold”-advertentie uit 1996, die destijds voor veel opschudding zorgde. Dit keer zet Nike zich af tegen de recente trend in sportreclames die de nadruk leggen op inclusiviteit en het idee dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Hier draait het enkel en alleen om winnen, een boodschap die perfect aansluit bij de Olympische Spelen, zelfs als dat evenement niet expliciet genoemd wordt.

Nike

De nieuwe campagne lijkt ook een reactie te zijn op de recente kritiek op Nike na de grootste koersdaling in meer dan 20 jaar. Terwijl critici zich afvragen of het merk zijn scherpte verliest in een concurrerende markt, laat deze ad zien dat Nike nog steeds klaarstaat om terug te vechten, met eveneens een boodschap voor de sporters: alles draait om winnen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. In onderstaande video is de commercial te zien.

Delen met
Ook interessant