Stel je voor: je knalt met je elektrische fiets of
fatbike over het fietspad en ineens zie je een bordje: max 25 km/u. Als het aan
het kabinet ligt, is dat binnenkort de nieuwe realiteit. Gemeenten krijgen
namelijk de ruimte om te experimenteren met een maximumsnelheid op het fietspad.
Doel: minder botsingen, meer veiligheid. Maar gaat het ook werken? Dat is natuurlijk de grote vraag. Demissionair minister Tieman van Infrastructuur heeft een
meerjarenplan voor fietsveiligheid naar de Tweede Kamer gestuurd. Zijn missie?
De chaos op het fietspad aanpakken. "Die massa- en snelheidsverschillen
tussen fietsers zijn niet meer te doen", zegt hij bij de NOS. Denk: bejaarde op een
omafiets vs. puber op een fatbike met 45 km/u op de teller.
Hoe hard mag je dan straks nog?
Dat is nog niet duidelijk. Tieman laat de precieze
invulling over aan de gemeenten zelf. Elke gemeente mag gaan stoeien met een
eigen limiet, afhankelijk van hoe druk en chaotisch het er is. Geen verplichte
30 op de teller dus, maar maatwerk. Al wil de minister ook weer geen
lappendeken van honderd verschillende regels. Snap je.
En die bakfietsen dan?
Ook die komen onder de loep te liggen. Vooral de
elektrische bakbeesten die pakketjes vervoeren, zouden in sommige gevallen van
het fietspad naar de rijbaan moeten. Scheelt weer ruimte op de toch al
overvolle fietspaden.
Waarom dit allemaal?
Omdat het serieus misgaat op het fietspad. In 2024 kwamen
675 mensen om in het verkeer, waarvan meer dan een derde op de
fiets. En in
2023 raakten naar schatting 7400 mensen zwaar gewond bij fietsongelukken.
Vooral de opkomst van fatbikes, die dingen vliegen soms als een raket baart
Tieman zorgen. “Het fietspad van nu is totaal niet meer te vergelijken met dat
van tien jaar geleden,” zei hij vanochtend voor aanvang van de ministerraad.
Kortom: het kabinet trapt op de rem. Niet letterlijk,
maar figuurlijk. En straks jij dus ook, als je met 40 km/u over het fietspad
scheurt.