Het aantal webwinkels in Nederland zit nog steeds in de lift, blijkt uit onderzoek van CBS . Dat is niet zo gek, want sinds het begin van de pandemie zijn veel Nederlanders voor zichzelf begonnen en gestart met een webshop.
Door dat grote aanbod is er veel concurrentie te vinden op de markt. En guess what ? Daar kun jij de vruchten van plukken door een e-commerce bureau op te richten. In dit artikel lees je meer over wat een e-commerce bureau precies is en waarom het voor jou een glansrijke carrière kan betekenen.
Even een vette gadget scoren of een nieuwe game kopen? Dat doen we tegenwoordig eigenlijk voornamelijk online. Het gemak en de snelheid van online winkelen verkiezen we vaak boven naar een fysieke winkel gaan. Niet zo gek dus dat e-commerce alleen maar verder aan het groeien is. Waarschijnlijk zullen we in de toekomst nóg meer gebruik maken van dergelijke online diensten. Aan de ondernemerskant van e-commerce verandert dus ook ontzettend veel.
Naast het shoppen in je favoriete webwinkel kun je zelf namelijk ook profiteren van deze groeiende markt door aan de andere kant van e-commerce te kijken en een e-commerce bureau te starten. Zo'n bureau houdt zich bezig met de ondernemer achter een webwinkel. Zij worden door een e-commerce bureau geholpen bij het versterken van hun merk, waardoor de zichtbaarheid én vindbaarheid van de webwinkel groter wordt. Dat gebeurt onder andere met behulp van marketing, SEO en SEA. Een interessante functie dus!
Het grootste voordeel is je misschien al wel duidelijk: door het groeiende aantal ondernemers is er een groeiende vraag naar extra handjes om op te vallen tussen een groot aanbod webshops. Daar komt de expertise van een e-commerce bureau goed bij van pas. Begin je hier nu mee dan hoef je niet bang te zijn dat er geen werk te vinden is. Er zijn talloze ondernemers in Nederland te vinden die jouw hulp maar wat graag kunnen gebruiken. Andere voordelen zijn onder andere:
De wereld van de e-commerce zit dus in de lift. Dat is dus een interessante business om in te stappen, mocht je zin hebben in een carrièreswitch. Naast het starten van een eigen e-commerce bureau kun je nog meer stappen zetten in de e-commerce. De meeste mensen denken hierbij meteen aan het starten van een webwinkel, maar je kunt ook nog aan de slag gaan met e-commerce voor B2B, e-commerce voor C2C en e-commerce voor D2C.
Een van de meest voorkomende vormen van e-commerce is B2C waarbij je een bedrijf opzet zoals een webwinkel waar je spullen via het internet verkoopt aan consumenten. Dit kunnen zelf ontworpen en geproduceerde producten zijn of producten van een ander bedrijf of merk.
Daarnaast is het mogelijk om een B2B e-commerce bedrijf te starten. Hierbij is er sprake van een verkoop tussen twee bedrijven. Je start bijvoorbeeld een webwinkel waarbij je alleen producten verkoopt aan andere bedrijven; niet aan consumenten.
Wat we ook steeds vaker zien, is handel tussen twee consumenten; ook wel Consumer to Consumer genoemd. De laatste jaren is het kopen en verkopen van kleding en spullen online enorm populair geworden. Misschien heb je zelf wel eens een vette ride via een online advertentie gekocht of lees je dit artikel nu op een smartphone die je van iemand hebt overgenomen.
Tot slot is er nog een Direct to Costumer vorm van e-commerce. Hierbij verkoopt een webshop direct aan de consument en komt er geen groothandel of andere grote leverancier bij kijken. Bij alle vormen van e-commerce is het overigens aan te raden om een e-commerce bureau in te schakelen, dus wat dat betreft is die carrière nog steeds een hele aantrekkelijke keuze.