Het nieuwe jaar staat bijna voor de deur. Een mooi moment om alvast uit te kijken naar de verwachtingen op marketinggebied. Wat zijn de verwachte marketingtrends voor 2022?
De laatste jaren zijn er steeds meer mogelijkheden voor in-app shoppen bijgekomen. Grote socialmediaplatforms als Facebook , Instagram, Pinterest en TikTok hebben er door de jaren heen allemaal een shoppingtablad bijgekregen. E-commerce en social media blijken een gouden combinatie te kunnen zijn. In-app shoppen maakt het shoppen gemakkelijk en dat is iets wat consumenten over de streep kan trekken om iets te kopen. De kans zit er dan ook dik in dat we dit bij nog veel meer apps gaan zien.
De afgelopen jaren werden de touwtjes flink aangetrokken op privacygebied. De veranderde privacywetgeving bemoeilijkte het adverteren door bedrijven enorm. Hier komt permission marketing om de hoek kijken. Dit is een vorm van marketing die erop gericht is om toestemming te krijgen van potentiële klanten om hen te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven.
Een groeiend aantal van de zoekopdracht is spraakgebaseerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld via de spraakfunctie van smartphones of smart home-apparaten. In de toekomst zou dit zelfs de overhand kunnen nemen boven geschreven zoekopdrachten. Dit vergt een andere aanpak, omdat deze zoekopdrachten specifieker, langer en natuurlijk zijn. Een goede manier om hierop in te stellen is door vragen in je in je tekst te verwerken.
Door middel van customer journey mapping worden alle facetten van het aankoopproces van een klant in kaart gebracht. Dit begint al bij de aanvankelijke zoekfase en gaat door tot na de aankoop. Dit wordt steeds belangrijker omdat bedrijven zo een goed inzicht krijgen in de klantbeleving en hoe ze klanten beter kunnen bedienen. Zo kan er uiteindelijk meer engagement worden bereikt. Om customer journey mapping goed te laten verlopen, zijn er vele handige tools beschikbaar.
Het belang van relevante content is niets nieuws. Toch nemen we hem op in deze lijst met marketingtrends voor dit jaar. Content wordt namelijk nog steeds in alle soorten en maten verslonden en hier lijkt vooralsnog geen einde aan te komen. Als bedrijf doe je er dan ook goed aan om in 2022 (weer) hoog in te zetten op content marketing.
Een goede contentstrategie focust zich niet op één vorm of kanaal. Je kunt hierbij denken aan het volgende:
Influencermarketing wordt al eventjes gedaan, maar de invulling ervan gaat waarschijnlijk wel iets veranderen. Waar influencers voorheen vooral imponeerden met hoog aantal volgers, gaat het steeds meer draaien om de betrokkenheid van de volgers. Oftewel: de engagement rate. Zogenaamde micro-influencers (met hooguit 25.000 volgers) kunnen een grote invloed hebben in een bepaalde niche en daarom meer waardevol zijn dan de hele populaire influencers. Bovendien is het goedkoper om bij micro-influencers te adverteren, waardoor het toegankelijker is voor meer bedrijven.