Het nieuwe jaar staat bijna voor de deur. Een mooi moment om alvast uit te kijken naar de verwachtingen op marketinggebied. Wat zijn de verwachte marketingtrends voor 2022?
In-app shoppen
De laatste jaren zijn er steeds meer mogelijkheden voor in-app shoppen bijgekomen. Grote socialmediaplatforms als Facebook , Instagram, Pinterest en TikTok hebben er door de jaren heen allemaal een shoppingtablad bijgekregen. E-commerce en social media blijken een gouden combinatie te kunnen zijn. In-app shoppen maakt het shoppen gemakkelijk en dat is iets wat consumenten over de streep kan trekken om iets te kopen. De kans zit er dan ook dik in dat we dit bij nog veel meer apps gaan zien. Permission marketing
De afgelopen jaren werden de touwtjes flink aangetrokken op privacygebied. De veranderde privacywetgeving bemoeilijkte het adverteren door bedrijven enorm. Hier komt permission marketing om de hoek kijken. Dit is een vorm van marketing die erop gericht is om toestemming te krijgen van potentiële klanten om hen te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven.
Spraakgebaseerde zoekopdrachten
Een groeiend aantal van de zoekopdracht is spraakgebaseerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld via de spraakfunctie van smartphones of smart home-apparaten. In de toekomst zou dit zelfs de overhand kunnen nemen boven geschreven zoekopdrachten. Dit vergt een andere aanpak, omdat deze zoekopdrachten specifieker, langer en natuurlijk zijn. Een goede manier om hierop in te stellen is door vragen in je in je tekst te verwerken.
Customer journey mapping
Door middel van customer journey mapping worden alle facetten van het aankoopproces van een klant in kaart gebracht. Dit begint al bij de aanvankelijke zoekfase en gaat door tot na de aankoop. Dit wordt steeds belangrijker omdat bedrijven zo een goed inzicht krijgen in de klantbeleving en hoe ze klanten beter kunnen bedienen. Zo kan er uiteindelijk meer engagement worden bereikt. Om customer journey mapping goed te laten verlopen, zijn er vele handige tools beschikbaar. Content blijft king
Het belang van relevante content is niets nieuws. Toch nemen we hem op in deze lijst met marketingtrends voor dit jaar. Content wordt namelijk nog steeds in alle soorten en maten verslonden en hier lijkt vooralsnog geen einde aan te komen. Als bedrijf doe je er dan ook goed aan om in 2022 (weer) hoog in te zetten op content marketing.
Een goede contentstrategie focust zich niet op één vorm of kanaal. Je kunt hierbij denken aan het volgende:
- Door langere, relevante teksten te schrijven kun je bezoekers écht waardevolle content voorschotelen. Dit betaalt zich op meerdere manieren uit. Allereerst zullen bezoekers graag terugkomen als ze de teksten interessant vinden. Langere teksten kunnen goed zijn voor je SEO, omdat ze meer zoekwoorden kunnen bevatten zonder dat het onnatuurlijk oogt. Bovendien wordt het herkend door Google als bezoekers meer tijd op je website doorbrengen. Goede, informatieve teksten lenen zich daarbovenop prima om door derden gedeeld te worden, op social media en op andere websites. Dit is ook weer gunstig voor je SEO.
- Videocontent is al een tijdje razend populair. Niet iedereen heeft altijd zin om een lange lap tekst te lezen, maar een video kijkt doorgaans lekker weg. Zeker op social media doen video’s het erg goed. Als bedrijf zou het zonde zijn om hier geen gebruik te maken, want consumenten kunnen zich door video’s laten overtuigen om een product te kopen. Een trend die sinds de coronacrisis door het dak is geschoten en nog steeds niet het hoogtepunt heeft bereikt is de live video. Naast dat de coronacrisis de noodzaak voor dit fenomeen verhoogde, is het ook geliefd door de hoge mate van authenticiteit en de mogelijkheden tot interactie.
- Tot slot houden steeds meer bedrijven zich bezig met audio. Podcasts zitten in de lift en hier kun je ook als bedrijf op inspelen. Hiermee kan er veel betrokkenheid onder de doelgroep worden gecreëerd. Natuurlijk moet er wel een originele invalshoek worden bedacht.
Influencermarketing
Influencermarketing wordt al eventjes gedaan, maar de invulling ervan gaat waarschijnlijk wel iets veranderen. Waar influencers voorheen vooral imponeerden met hoog aantal volgers, gaat het steeds meer draaien om de betrokkenheid van de volgers. Oftewel: de engagement rate. Zogenaamde micro-influencers (met hooguit 25.000 volgers) kunnen een grote invloed hebben in een bepaalde niche en daarom meer waardevol zijn dan de hele populaire influencers. Bovendien is het goedkoper om bij micro-influencers te adverteren, waardoor het toegankelijker is voor meer bedrijven.