Hoe Hearts FC mede door 'Moneyball' kampioen van Schotland gaat worden

29 okt , 11:00 • Entertainment
Tynecastle_Park,_January_2018
Hearts is dit seizoen voortvarend aan de slag gegaan in de Scottish Premiership. Hoewel het seizoen nog vroeg is, is het wel opvallend hoe deze club zich losmaakt van het al decennialang dominante duo van Celtic en Rangers. Hearts staat na 9 wedstrijden al 8 punten los van Celtic, dus mag al dromen van een mogelijke titel. Maar de manier hoe ze op dit punt zijn gekomen is alles behalve saai.
In 40 jaar is er geen andere club buiten de Old Firm die het kampioenschap won, de laatste keer was het Aberdeen van Sir Alex Ferguson in 1985. Dat maakt Heart of Midlothian’s start extra spannend: met een slimme mix van investeringen, nieuw elan en ambitie lijkt er een echte kans te zijn dat zij straks als eerste “outsider” in zoveel tijd de titel pakken, al is dat natuurlijk een stevige opgave. Een belangrijke speler in dit verhaal is Tony Bloom.
Rangers_v_Celtic_2982021
Een einde aan de Old Firm dominantie?

Tony Bloom: meesterinvesteerder

Tony Bloom is geen onbekende naam in het voetbalwereldje. Hij is eigenaar van Brighton & Hove Albion en heeft ook belangen in andere clubs. Hij investeerde onlangs circa ÂŁ9,86 miljoen om een 29% aandeel in Hearts te verwerven.
Bloom gaf duidelijk aan dat zijn ambitie is om met Hearts “te storen” in het Schotse voetbal, dus niet automatisch kampioen worden, maar wel structureel de dominantie van de Old Firm uitdaging te geven. Zijn strategie bij Hearts is vergelijkbaar met wat hij eerder deed bij Brighton en Union Saint-Gilloise: investeren in data, analytics, een slimme aanpak van spelersselectie en business-modellen die duurzame groei mogelijk maken. In de sport kennen we dit principe vaak als Moneyball.

De architect van dit succes

Wat is “Moneyball” en hoe past het bij Hearts?

De term Moneyball komt oorspronkelijk uit het honkbal, het idee dat een club met minder middelen alsnog succesvol kan zijn door slim gebruik van analyse en data, in plaats van simpelweg het hoogste budget te hebben. In het voetbal vertaalt dit zich ongeveer zo:
  • Je zoekt spelers die ondergewaardeerd zijn op de markt of in minder bekende competities.
  • Je kiest ze niet puur op naam of reputatie, maar op basis van duidelijke statistieken die passen bij het speelstijlmodel van de club.
  • Je bouwt een team op dat efficiĂ«nt werkt, waarbij kosten in balans zijn met opbrengst (denk aan doorverkoopwaarde).
  • Traditiegetrouw scouten blijft belangrijk, maar wordt aangevuld door data-onderbouwde keuzes.
Bij Hearts zien we elementen van deze aanpak: data-gedreven selectie, internationale markt (spelers uit bijvoorbeeld Portugal, Italië, Noorwegen) en een bewuste focus op waarde in plaats van alleen grote namen.
Bloom zelf zegt dat Hearts dit seizoen een “exceptioneel goed” elftal heeft en dat de club een reële kans heeft om te concurreren, mede dankzij het analytische fundament.

Gaat Hearts het doen?

Hearts is niet zomaar goed begonnen; ze zijn met slimme stappen bezig om hun positie structureel te veranderen. Met Tony Bloom’s investering, een moderne bedrijfs- en speelstijl en de Moneyball-filosofie in de achtergrond, is er een serieuze poging gaande om de oude orde in het Schotse voetbal uit te dagen. Of het dit seizoen al zal lukken om de titel te pakken? Dat is nog afwachten, maar de tekenen zijn veelbelovend.
Hearts_victory_bus
Misschien zien we deze beelden dan wel weer in Edinburgh
Delen met

Loading