De Lexus UX 300e is de ideale auto voor een Schotse roadtrip

04 jul 2023, 19:00 Machines
lexus
Voor de toekomst heeft de mensheid altijd wilde plannen gehad. Onsterfelijkheid, wonen op Mars, vliegende auto’s. Wat daarvan terecht gaat komen, moeten we nog maar zien. We kunnen wel met enige zekerheid stellen dat we het in die toekomst zonder brullende V8-motoren moeten doen. Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Vrijwel alle automerken zijn op zoek naar de ideale auto voor later en Lexus presenteert nu haar poging: de UX 300e. Maar hoe goed is ‘ie? Dat zoeken wij voor je uit.
Natuurlijk kunnen we dat doen op een stukje asfalt tussen Breukelen en Mijdrecht, maar dat zou niet zo spannend zijn. Plus, we moeten dan nog even wachten. De nieuwste Lexus komt niet voor 2024 naar Nederland. En dus trekken we naar Schotland.

Lexus UX 300e

Lexus heeft een heerlijk programma voor ons in elkaar gedraaid in het land van haggis en single malts. We worden ontvangen op Carlowrie, een kasteel waar Doornroosje en Rapunzel nog jaloers op zouden zijn. Onder begeleiding van een doedelzakfanfare, uiteraard in kilts, zien we de auto voor het eerst. Natuurlijk is de Lexus UX niet nieuw. In 2018 introduceerde het merk het model al maar nu hebben we te maken met een verbeterde versie van Lexus’ volledig elektrische urban crossover.
20230605 z9b 3710 scaled
Foto: Daniel Reinhardt/Lexus
Dat heeft alles van doen met het Electrified-project van het Japanse merk. Daarmee willen zij toewerken naar die duurzame toekomst. Het bereik is met 40% verbeterd om tot een maximale actieradius van 450 kilometer te komen. Tel daar een verbeterd chassis, ophanging en body bij op en je hebt een algehele rijervaring die je in een Lexus nog niet eerder ervaarde. En we kunnen nu niet zeggen dat het voorheen een slecht merk was.
Enfin, we eten nog een alleraardigst hapje in Carlowrie en duiken dan snel ons bed in om helemaal ready te zijn voor de volgende dag. Dan mogen we namelijk zelf met dit karretje op pad! De volgende dag rijden we van workshop naar workshop. Zo leren we de auto kennen en maken we tijdens die pauzes kennis met de Japanse cultuur, zodat we het merk nóg beter snappen.

Hoe rijdt dat dan?

En nu vraag je je waarschijnlijk af, hoe rijdt de UX 300e? Er is eigenlijk niet zoveel aan. En dat is in deze alleen maar positief. Het is een auto waar je je boodschappen in doet, waarmee je naar je werk rijdt en misschien eens per jaar brengt hij je naar je vakantiebestemming. Tja, dat moet vooral niet te ingewikkeld zijn. En dat is de Lexus UX 300e. Hij rijdt fantastisch, makkelijk en comfortabel. Door alle technische snufjes neemt hij een hoop werk op zich en alles reageert zoals je zou verwachten. Een heerlijk zorgeloos ritje dus.
Het is tijd voor de eerste workshop. Door de schitterende maar drukke straten van Edinburgh zijn we de stad uit gemanoeuvreerd en belanden we op een machtig landgoed met een outdoor art gallery. Daar leren we hoe de stoelen zijn gestikt. Dat gaat namelijk volgens de Japanse Sashiko-kunst. Dat levert schitterende patronen op maar is voornamelijk bedoeld om de stof te verstevigen. Zo kun je met minder materiaal toch iets maken wat het lang volhoudt. Over duurzaamheid gesproken.
Dan mogen we een stukkie over het Schotse platteland. Kunnen we de auto even goed testen. Wederom erg lekker. Door de compactheid van de auto is het alsof je in een hot hatch over landweggetjes scheurt. Dan hoeven we je vast niet te vertellen hoe leuk dat is. Onze ogen krijgen de kost bij drie fantastische bruggen bij Queensferry en na een voortreffelijke lunch is het tijd voor de tweede workshop. Na een lange dag in een Japanse auto moet er natuurlijk ook gegeten worden en dus mogen we onze eigen Miso maken.

Multimedia

Het nieuwe, extra grote multimediasysteem begeleidt ons vervolgens naar de laatste activiteit. Het scherm meet 12,3 inch en is uiteraard te koppelen aan je telefoon via Apple CarPlay of Android Auto. De ‘Hey Lexus’-spraakbediening zorgt ervoor dat je zonder iets aan te raken kan bellen of de audio of temperatuur kunt reguleren.
Op de laatste bestemming kijken we ietwat beteuterd. We moeten de sleutel weer teruggeven. Anders waren we er zo mee naar huis gereden. Maar als we vervolgens naar binnen stappen, is alles snel weer vergeten. Bij de laatste workshop mogen we lightpainten. Que? Het werkt zo: je staat in een donkere ruimte en er wordt een foto gemaakt met een sluitertijd van zo’n anderhalve minuut. In dat frame heb je de tijd om met een gekleurd, lichtgevend iets allerlei vormpjes te maken. Het resultaat? Hele mooie, kunstzinnige beelden. Check maar.
lexus kg d4 ws 22 scaled

Hebben?

En zo lijkt één van Lexus’ bestverkopende modellen een toekomstbestendige upgrade te hebben gekregen. Dat kan haast niet anders dan een succes worden. Of wij er ook een willen? Zeker! Kom maar door. Al weten we nog niets over de prijs. Maar gezien de vorige nét onder de €50.000 zat, zal deze de halve ton waarschijnlijk gaan overschrijden. Maar dat lijkt ons dan ook wel weer fair. Het is een aanzienlijke upgrade ten opzichte van die voorganger en één van de plezierigste rijervaringen van ons afgelopen jaar. Begin 2024 slaan we ons spaarvarken stuk en zien we hoe ver we komen.
Houd lexus.nl in de gaten voor updates. Of kijk daar gewoon eens rond als je meer wil weten over deze bak.

Galerij

Delen met
Ook interessant