1. Home
  2. Vanaf 2024 kan je voor een tientje met de trein naar Parijs en Berlijn

Vanaf 2024 kan je voor een tientje met de trein naar Parijs en Berlijn

21 nov 2023, 16:58 Entertainment
327728545 510227137847968 6277943565851735144 n
Grootse plannen bij de nieuwe treinaanbieder GoVolta. Vanaf januari 2024 kun je bij GoVolta hele goedkope treintickets fixen naar Berlijn en Parijs. Ze willen vanaf 1 mei zelfs dagelijks treinen laten sjeezen naar deze steden. En je gelooft het nooit, maar de treinkaartjes beginnen bij slechts 10 euro. GoVolta gooit goedkope en directe treinen naar het buitenland gelijk voor de laagste prijzen de deur uit. Ideaal als je net van plan was om weer eens die kant op te gaan.
Maarten Bastian, samen met Hessel Winkelman het brein achter dit alles, vertelde twee jaar geleden al dat ze met GreenCityTrip begonnen zijn. In eerste instantie met het idee om nachttreinen te starten, alleen dat was een hele toestand. Dus nu gaan ze voor een oplossing met dagtreinen, een stuk eenvoudiger te realiseren.

Makkelijk en betaalbaar

Winkelman noemt zijn bedrijf in een interview met De Volkskrant de ‘Easyjet van het spoor’. GoVolta wil zich namelijk onderscheiden met twee hoofdprincipes: easy en betaalbaar. Ze willen vliegreizen eruit concurreren en dat is iets wat in deze tijden hot item is. Je wordt overigens niet met spotgoedkope tarieven binnengelokt, om vervolgens in de praktijk belachelijke bedragen te moeten ophoesten. De bedoeling is dat een tripje naar Berlijn gemiddeld tussen de 50 à 60 euro gaat kosten en naar Parijs rond de 80 euro. Geen addertjes onder het gras, gewoon chill en flexibel reizen.

Lage kosten

Om je voor te stellen: een trein met twee klassen, economy (2e klas) en comfort (1e klas), met plek voor 800 reizigers is al dezelfde capaciteit als zo’n 4 à 5 vliegtuigen. Snelheid is niet hun troefkaart, want je doet er ongeveer acht uur over naar Parijs en Berlijn. Niet zo snel als de Eurostar of Thalys, maar je betaalt dan ook niet de hoofdprijs. "We leasen tweedehands materieel, dat scheelt al meer dan de helft in kosten. Bovendien reizen we één keer per dag, dus we verwachten dat de reizen goed volgeboekt zijn. Met een hoge bezettingsgraad zijn je kosten lager", zegt Winkelman tegen de Volkskrant.

Ambitieus

GoVolta pakt echter door en stopt niet bij Berlijn en Parijs. In 2025 willen gelijk hun grenzen verleggen naar München en Kopenhagen. 20 routes, 250 treinen, aan ambitie geen gebrek. Daarnaast willen ze ook vanuit Duitsland naar Parijs en van Antwerpen/Brussel naar Duitsland. Er staat ons veel te wachten in de wereld van het treinen door Europa, dus stay tuned!
Delen met
Ook interessant