Jongensdromen zijn er om in vervulling te laten gaan. Precies het motto van Erwin Koelewijn. Zo laat de beste man zijn droom om dwars door Afrika te rijden werkelijkheid worden. Na zijn baan als maintenance engineer opgezegd te hebben kon het avontuur beginnen. Met minimalistische uitrusting en de trouwe Honda Trans Alp XL700V en TRX (Total Resistance eXercice) aan zijn zijde, wil de bodybuilder de ultieme vrijheidservaring beleven.
De 27-jarige technische bedrijfskundige staat op het punt om de Afrikaanse wildernis te doorkruisen. Daar komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen met een dikke motor over zandpaden crossen. Hij zal veel tegenslagen moeten trotseren. Iets waarvan hij zegt mentaal sterker te zullen worden.
Een andere uitdaging is om zijn shape behouden. Erwin is een veelgeprezen bodybuilder, dus om zijn spiermassa op peil te houden, zal hij moeten trainen. Maar op de Afrikaanse savanne heb je geen roeiapparaten en dumbells waarmee je even een uurtje kunt trainen. Daarom neemt de beste van zijn TRX mee op pad. Dit is een apparaat dat wordt vastgebonden aan een hoger object zoals een boom of paal, waarmee je sportoefeningen kunt uitvoeren. Vet hoor, zo'n trip. Maar wat bezielt hem om in deze tijd per motor zo'n lange reis door Afrika te maken?
Negen jaar geleden is de beste man begonnen om zijn spiermassa op te bouwen. Toentertijd studeerde de kerel nog werktuigbouwkunde en bestond zijn dag vooral uit gamen. Call of Duty welteverstaan. “Naarmate mensen ouder worden beginnen ze vaak met sporten. Een vriend van mij was helemaal gek van trainen. Op een dag vroeg hij aan mij om eens mee te gaan sporten. Ik was hier natuurlijk niet van gediend en zei dat het totaal niks voor mij was. Games interesseerde mij meer. Tot hij mij na veel zeuren had overgehaald. De drempel overgaan om te beginnen is het moeilijkst. Je komt in een zaal vol gespierde mannen en voelt je niet helemaal op je gemak. Hier was ik snel overheen. Sinds die ene keer ben ik nooit meer gestopt. Niet eens één week. Op vakantie sport ik minder, maar ik hou het altijd vol en laat het bloed lekker door mijn spieren stromen."
“Wat ik op een dag eet?", lacht Erwin. "Ik heb een strak schema waar ik me aan houd. Soms wil je wel ongezond eten of even dat ene biertje drinken, maar dat kan niet. Je hebt discipline nodig. Het is een gevecht in je hoofd. Vaak hoor je dat bodybuilders alleen kip eten. Hier ben ik er geen van. Ik weet waar ik mijn voedingsstoffen vandaan kan halen.
Erwin denkt tijdens zijn reis geen problemen te krijgen wat eten betreft. “Ik wil vooral genieten. Daarnaast weet ik niet precies wat voor eten ik daar zal krijgen. Wel kan ik makkelijk schuiven en sturen. Wel zal ik op zoek moeten gaan naar koolhydraten, maar deze vind je in allerlei producten. If it fits your macros .”
We begrijpen dat Afrika een belachelijk mooi continent is met geweldige culturen maar hier heb je er meer van. “Afrika doet iets met me. Ik word er naartoe getrokken. Dit komt omdat het naar mijn mening het enige pure continent is. Kijk maar naar de dieren die je daar kunt vinden en de plaatselijke stammen die hier leven. Hierdoor schuilt er ook een bepaald niveau aan gevaar en juist dat vind ik geweldig.”
“In Nederland draait alles om macht en geld. Iedereen wil een grotere auto dan de buurman rijden. Ik wil het alleen maar willen werken en geld verdienen om alles te kunnen kopen ontvluchten. Sommige mensen lenen geld om maar een dikke Mercedes te kunnen rijden. Zo ben ik niet. Ik ben een minimalist”, vertelt de bodybuilder. "Mensen kijken alleen naar wat ze willen en niet naar wat ze al hebben. In Afrika heb je rijke mensen, maar een groot deel van de bevolking heeft geen rooie cent. Vaak zie je dat deze mensen altijd lachen en gelukkig zijn. Ik ben echt benieuwd naar het geluk niveau van die mensen. Verder wil ik weten of die mensen ook stress ervaren zoals wij dat doen. Ik wil dit gewoon doen met mijn tentje en mijn TRX. Het lijkt me geweldig om met weinig te moeten leven. Ik ben een liefhebber van risico en spanning. ”
Naast het feit dat Erwin een zogenoemde thrillseeker is, heeft hij ook een duidelijk doel voor ogen: Kaapstad. “Ik weet dat ik aan zal komen. Ik leef naar doelen en kan mij hier goed in vastbijten. Dat heb ik al bewezen met mijn bodybuildingwedstrijden en studie. Ik push mezelf totdat het niet meer gaan en dan ga ik toch net nog even door. Soms wil ik ook niet trainen maar door mijn discipline ga ik dan toch.”
Tijdens ons gesprek vragen we aan Erwin hoelang de reis zou duren. Wij maken een inschatting die er zo ver naast zit, dat wij 'm niet eens durven te herhalen. Erwin moet lachen en zegt: “Ik ben wel echt een half jaar bezig hoor. De reis zal zo’n 25.000 kilometer lang zijn. Op de teller van mijn Honda Transalp XL700V staat net 32.000 kilometer. Daar zal dus een flinke hoeveelheid kilometers bijkomen”.
Om echt de complete vrijheid te kunnen ervaren, heeft Erwin ook zijn baan opgezegd. "Door het ontslag kan ik nu zo lang als dat ik wil wegblijven en doen wat ik wil. Sommige mensen vinden dit allemaal maar niks en vertellen mij dat Afrika zo gevaarlijk is. Daarentegen hoor ik van een andere groep mensen dat de bewoners geweldig zijn en erg trots op hun continent zijn. Ze willen je alles laten zien en je de lokale keuken laten proeven. Dit doen ze vaak door je bij hen thuis uit te nodigen. In Nederland kan je dit wel vergeten. Niemand nodigt je hier zomaar uit”.
Erwin moest natuurlijk wel een favoriet hebben. Alle landen in Afrika zijn mooi, maar er is altijd die ene parel waar je jezelf het meest op verheugt. “Ik kijk het meest uit naar Namibië. De uitgestrekte natuurgebieden lijken me geweldig. De zuidelijke kant van het continent met Kenia, Zambia en Namibië is voor mij de kers op de taart."
First things first: want hij rijdt gewoon weg uit het koude Nederland. “Ik wil minstens 600 kilometer per dag maken. Des te zuidelijker ik kom, des te minder kilometers per dag ik kan maken. Eenmaal in Afrika begin ik in Egypte. Dit is echter niet zo veilig dan dat je denkt. Daaropvolgend wil ik naar Sudan. Wel zit Sudan momenteel in een militaire staatsgreep door een opstand waar je niet tussen wilt zitten, dus ik wil dit zo snel mogelijk doorkruist hebben." Mocht dat niet lukken, dan treedt plan B in werking: “Als ik in Egypte aankom zal ik even goed moeten kijken hoe of wat. Het liefst ga ik door Sudan, maar als dat niet kan, dan ga ik voor plan B Saudi-Arabië. Hier zal ik dan met de boot heen moeten gaan en vanaf daar even verder moeten kijken."
Wij maken ons nu al ernstige zorgen, terwijl we helemaal nergens heengaan. Erwin maakt zich niet druk. “Het zit allemaal wel goed als ik mijn brander bij me heb. Als er een ding is wat ik niet mag missen is het mijn brander wel. Ik zie het al voor me om lekker voor mijn tent te koken en daarna mijn oefeningen op de TRX te doen. Je moet alles kunnen visualiseren. Dat is erg belangrijk.” Is er dan helemaal niks om zorgen over te maken? “Ik weet dat ik een keer beroofd zal worden. Dat is gewoon zo. Daarom heb ik verschillende plekken gevonden om mijn geld en papieren te bewaren. Toch is dit niet mijn grootste angst. Ik ben het meest bang om ziek te worden.”
Afgezien van alle ziektes en dieren die daar rond kroelen zit hij ook op een motor. En die kunnen nog wel eens stuk gaan. Als deze ergens in de toendra afslaat en niet meer wil starten is dat natuurlijk minder fijn, zeker als er een groep hyena's op je af komt sluipen. “Ik ben natuurlijk beperkt in wat ik kan meenemen. Daarnaast ken ik de zwakke punten van mijn motor en neem ik hierdoor een extra spanningsregelaar mee. Deze wil nog wel een stuk gaan bij de Honda Trans Alp. Je kunt niet alles meenemen en moet hierdoor keuzes maken en het doen met wat je hebt. Ik heb mijn motor natuurlijk goed nagekeken maar er loert altijd een gevaar. Als de motor kapotgaat in niemandsland, dan ben ik de man die het zal moeten oplossen. Ik ben echt op mezelf aangewezen en dat is ook wat ik er zo mooi aan vind.”
Zodra de motormuis in Kaapstad is aangekomen moet hij het nog maar even zien. Immers is het een vrij man met weinig verplichtingen. Een heerlijk leventje, lijkt ons. “Misschien rijd ik zelf weer terug of laat ik de motor naar Nederland verschepen en vlieg ik terug. Ook speel ik met de gedachte om na Kaapstad naar Zuid-Amerika toe te gaan en daar even rond te toeren. Ik ben van plan dit allemaal dan rustig aan te beslissen. Wel moet ik mij aan mijn budget van 35 euro per dag houden. Dit is goed mogelijk want de benzine is natuurlijk wat goedkoper daar. Ik ben natuurlijk niet van plan om onderweg te gaan werken.”
Ondanks de risico’s is dit natuurlijk een geweldige reis. Of zoals Erwin zegt: ‘’Krijg geen spijt van de dingen die je niet gedaan hebt." Bon voyage, Erwin!
Erwin is ook op Instagram te volgen. Klik hier om zijn reis te bewonderen. En klik hier voor de Instagram van de fotograaf.