Datingapp Bumble schrapt opnieuw grootschalig banen. In totaal verdwijnen er wereldwijd zo’n 240 functies, ongeveer 30 procent van het personeel. Het is de tweede keer in korte tijd dat het bedrijf snijdt in het personeelsbestand. Vorig jaar gingen ook al 350 banen verloren. Met deze ingreep hoopt Bumble zo’n 40 miljoen dollar per jaar te besparen.
Het grootste deel van dat bedrag wil de onderneming investeren in productontwikkeling. De app moet sneller, beter en aantrekkelijker worden, in een poging de koers van het bedrijf te verbeteren. Werk aan de winkel dus...
Dalende cijfers bij Bumble
Bumble zit al langer in de hoek waar de klappen vallen. In het afgelopen kwartaal daalde de omzet met bijna 8 procent. Het aantal betalende gebruikers, een belangrijke inkomstenbron, nam met 1 procent af. Sinds de beursgang in 2021 is de aandelenkoers met maar liefst 90 procent gedaald. Oprichtster Whitney Wolfe Herd, ooit mede-oprichter van Tinder, heeft dus werk aan de winkel.
Ook concurrentie voelt de pijn
Bumble is niet de enige speler in de datingmarkt die het zwaar heeft. Ook Tinder heeft te maken met tegenwind. Match Group, het moederbedrijf achter
Tinder, ontsloeg recent 13 procent van zijn personeel. De markt lijkt verzadigd, en gebruikers lijken minder geneigd te betalen voor premiumfuncties. Dat begrijpen wij wel! Zoveel keuze, eindeloos swipen en nog steeds geen match? Dan betaal je liever helemaal niks.
Wat merk jij als gebruiker?
Voor nu verandert er weinig in de dagelijkse werking van de app. Gelukkig maar. Maar de komende tijd kun je wel nieuwe functies of aanpassingen verwachten. Bumble wil aantrekkelijker worden voor gebruikers en investeerders. Dat kan betekenen: betere matches, een vernieuwde interface of meer focus op gebruikerservaring. Er moet in ieder geval iets veranderen, dat snappen wij ook wel.
De romantiek van online daten maakt plaats voor harde cijfers en strakke reorganisaties.
Datingapps moeten zich opnieuw bewijzen in een markt die sneller verandert dan ooit. Voor Bumble is het erop of eronder. We weten allemaal dat daten niet altijd soepel verloopt. Maar wie naar de cijfers van Bumble kijkt, ziet dat het runnen van een datingapp minstens zo’n frustrerende zoektocht is.