Oversteken over het IJ zonder de pont te nemen, leek altijd een brug te ver. Nu hebben we goed nieuws en slecht nieuws voor de bewoners van onze prachtige hoofdstad. Het goede nieuws is dat er na bijna twee eeuwen eindelijk een fietsbrug over het IJ komt. Wat een feest, de vlag kan uit! Maar niet te snel – want de brug komt er pas over minimaal tien jaar.
Met al die nieuwe huizen in Noord en de populariteit die daar de pan uit rijst, is het tijd dat er IJ-ndelijk een vaste verbinding komt om iedereen makkelijk op hun plek te krijgen.
Vergunningen
Voor het eerst sinds 1839 heeft het Amsterdamse stadsbestuur ook daadwerkelijk stappen gezet: er is geld op tafel voor de brug. De komende jaren worden gebruikt om alle vergunningen te fixen en het design van de brug te bepalen. Als alles meezit, kan de bouw in 2031 starten. Good things take time, zeggen we dan.
Naar Noord
Straks valt al fluitend over
het IJ naar Amsterdam-Noord te fietsen, zonder zorgen over pontjes die overvol dreigen te zijn. Er wordt verwacht dat dagelijks zo’n 20.000 tot 25.000 mensen de brug gaan gebruiken. De Oostbrug, die aansluit op de binnenring, zal de fietsers snel en soepel van en naar het centrum brengen. Maar, hou je vast, de brug is op zijn vroegst in 2034 klaar. En daar blijft het niet bij, Amsterdam heeft ook plannen voor een Westbrug. Deze moet tussen de NDSM-werf in Noord en de Danzigerkade in West komen. Lekker fietsen langs het water, klinkt als muziek in de oren.
300 miljoen
Wat kost zo’n bruggetje? Een bescheiden 300 miljoen euro. De gemeente en de Vervoerregio delen deze kosten fifty-fifty. Daarnaast reserveert de gemeente ook nog wat extra geld voor veilige fiets- en wandelroutes van en naar de brug. Maar eerst moet de Regioraad nog instemmen met het hele plan. Geduld is immers een schone zaak.