BMW presenteert
met de G30 M5 de nieuwe generatie van de M5. Meest belangrijke is de standaard feature de M xDrive,
waardoor dit de eerst 5-serie met met vierwielaandrijving is. Dat kun je ook wel gebruiken
bij de dikste uitvoering die uitgerust is met
600 pk en 750 Nm uit een 4.4-liter bi-turbo V8.
Natuurlijk komt
wagen">de wagen er met meerdere opties.
Je kunt kiezen uit 4WD, 4WD Sport en 2WD. 4WD is prima om de weekboodschappen bij de Appie te halen, 4WD Sport als je onderweg iedereen te snel af wil zijn
en de 2WD om ouderwets te beuken met een machine onder je kont. Daarnaast zijn er ook nog de vertrouwde Comfort, Sport en Sport Plus-configuraties.
Met 600 pk heb je een beest in handen die getemd moet worden. Dat bewijzen de specs wel. Binnen elf seconden trek je van 0-200
kilometer per uur en de top is - begrensd of course - 250
kilometer per uur. Door M Drivers Package aan te vinken krijgt 'ie pas echt spierballen en tikt 'ie zo de 305 kilometer per uur aan.
Er lagen al een tijdje pica's op straat dus het uiterlijk is al redelijk bekend. Door de M xDrive krijgt de wagen veel meer gewicht dus heeft BMW veel gespeeld met carbon fibre-reinforced plastic (CFRP), waardoor deze versie lichter is dan de F10 M5. Toch is 'ie nog
aan de zware kant met 1.855 kg.
Vanaf september is de gloednieuwe BMW M5 te bestellen, maar de prijzen voor de Benelux zijn nog even een verrassing. BMW dropt de wagen tegelijk met de M5 First
Edition, waarvan BMW er vierhonderd produceert. Voor deze First Edition leg je 19.500 euro extra neer en je kunt ze herkennen aan de Individual Frozen Dark Red Metallic.