In de loop der jaren heeft BMW de mensheid kennis laten maken met een flink aantal dikke bolides. De M1, E30 M3 en M760Li , stuk voor stuk gruwelijke wagens die kandidaat zouden kunnen zijn van de dikste BMW-awards. Toch nemen we vandaag een kijkje naar een andere dikke Duitser. De BMW E60 M5 om precies te zijn. Misschien wel een van de beste BMW’s ooit gemaakt. Waarom? Heel simpel, onder de kap ligt een blok waar menig autoliefhebber een tent van op zet in z’n broek. Een V10.
Een V10 ja, het soort motor dat je normaal gesproken in een Lamborghini terugvindt. Gewoon een rauwe tiencilinder zonder turbo’s of andere mikmak in een gezinswagen knallen, dat zijn de ideeën waar we van houden. Het blok in kwestie draait gewoon even tot dik over de 8000 toeren per minuut. Naast de 507pk die BMW uit de motor heeft weten te stampen is het mooiste aan deze auto het geluid. Het is helaas bijna niet op camera vast te leggen wat voor hoge, knetterende tonen uit de vier chromen uitlaten geperst worden. Maar hier is toch een video van iemand die een poging gewaagd heeft.
Het geluid van dit monster doet denken aan Formule 1-wagens van voor 2006. In Europa werd dit ding alleen met automaat geleverd, net als de meeste pk-monsters. Wilde je echt totale krankzinnigheid op je oprit hebben staan dan moet je in Amerika gaan loeren naar een M5. Daar deed BMW er nog een schepje bovenop en besloot de wagen ook met handbak te leveren. De vraag is of je dat moet willen, het blijft natuurlijk een luxewagen. Een luxewagen met tien cilinders.
Toch kan het nog gekker. Wil je bijvoorbeeld een dagje shoppen bij de Zweedse meubelgigant? Geen probleem, zeker niet met de touring versie van de M5. Zie je het al voor je? Rij je terug naar huis in je M5 met een V10 voorin een kekke nieuwe BILLY-kast achterin. Ook heb je er met dit beest geen enkel probleem meer mee als je weer eens chauffeur moet spelen voor het kinderfeestje van je dochter. Oké, genoeg gedroomd. Helaas is met het tijdperk van elektrische auto’s voor de deur de kans dat BMW nog een keer een V10 in een touringcar propt kleiner dan ooit. Om het leed te verzachten is hier nog maar een video van deze pikante gezinsauto.