Het motorevent van het jaar. Je kent het vast wel, de EICMA. Dit jaar werd de motorfanatenbeurs gehouden in Milaan. Zo’n half miljoen motorfans bezochten het jaarlijkse gekkenhuis waar meer dan 120 merken hun bikes tentoonstellen. De show wordt vaak gebruikt om nieuwe modellen te onthullen. Daarom zijn dit de 7 dikste motoren van de EICMA van 2022.
Van futuristische raketten op twee wielen tot retro feelings motoren, alles is mogelijk bij de EICMA. Grote merken zoals Ducati, BMW en Kawasaki zijn natuurlijk aanwezig, maar dat wil niet zeggen dat zij de beste onthullingen hebben.
In 2019 onthulde Brough Superior en Aston Martin de AMB 001. Die was toen hartstikke zeldzaam met een oplage van maar 100 stuks. Nu we drie jaar verder zijn, doen ze er een schepje bovenop. De AMB 001 Pro. Weer met een lage productie en uiteraard weer geïnspireerd op de achterlijk zieke hypercar: De Aston Martin Valkyrie AMR Pro.
We kunnen wel stellen dat de AMB 001 Pro een echte hyperbike is. Met de futuristische look zal je hem niet missen als 'ie langs scheurt met zijn 225 pk. Al die paardenkrachten richten zich via een zesversnellingsbak op het achterwiel. Nog sneller en nog dikker dan zijn succesvolle voorganger dus. Er worden na het succes van de bike uit 2019 iets meer edities geproduceerd. Toch blijft 150 stuks voor zo’n monstorbike heel weinig.
Zonder dat wij er iets van afwisten, is de Aprilia RS 660 de best verkochte sportmotor in zijn segment. Gruwelijk dus dat ze er nu een ‘Extrema’ editie van uitbrengen. De RS 660 Extrema is ongekend licht. Met een aluminium frame weegt de motor maar 166 kg, maar draagt hij wel 100 pk met zich mee. Met deze drietrapraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop.
De sportieve look van de Extrema wordt afgemaakt door de cover en één zitplaats. Een duozadel wordt meegeleverd, maar de echte daredevils willen natuurlijk het maximale uit deze tweewieler halen en gewoon lekker solo rijden.
Geen enorm spectaculaire performances met unieke motor onderdelen , maar wel een erg knap uiterlijk. Het is de opvolger van de GSX-S750, maar dan met maar de helft van de cilinders. De tweecilinder moet goed zijn voor 83 pk en 78 Nm koppel. Een leuk extraatje naast de vanzelfsprekende Suzuki kwaliteit is een up/down quickshifter. Dat is uiteraard vooral een extraatje naast het uiterlijk, want wij vinden dit echt een rasmotor. Dit is hoe een motor eruit moet zien. Hij is wel een stuk zwaarder dan de Aprilia RS 660 Extrema. Met een gewicht van 202 kg is 'ie dus lang niet even snel, maar het is wel een echte beauty.
Wij zijn natuurlijk altijd enorm fan van de productiemodellen van BMW. Vaak genoeg mochten wij een paar van hun fantastische tweewielers meenemen voor een testritje en we kunnen niet wachten om dit nieuwe pareltje te testen. De 1250 R Roadster gaat naar verluidt 136 pk en 142 Nm leveren. Met de karakteristieke BMW look is dit natuurlijk weer een schot in de roos.
Deze sputniraket kunnen we niet achterwege laten na zo’n onthulling. Naast het feit dat de motor op een heuse raket van Elon Musk lijkt, heeft de Superveloce 1000 Serie Oro maar liefst 212 pk als je hem doortrapt tot 13.000 rpm. We kunnen niet wachten om te horen wat voor bruut geluid deze uitlaat produceert.
Indian spijkert hun FTR-assortiment bij. Het zijn eigenlijk maar kleine updates, maar toch verdient deze bike een plek in ons rijtje. De FTR 1200 S is geen nieuwe motor, maar hij heeft wel een aardige upgrade gehad van zijn voorganger. De FTR is het zwaargewicht van dit lijstje, maar dat mag de pret niet drukken. Met een mega dikke dubbele uitlaat en een prachtige rode aluminium frame is dit een soort videogame-achtige motor. Je trapt hem op z'n staart met 124 pk en 120 Nm koppel. De kleuren geven ons ook een beetje die retro vibe waar we zo van houden.
We noemden het al een raket op wielen. En terecht, want deze Italiaan is een monster van een machine. Niet voor niets werd 'ie uitgekozen tot 'mooiste motorfiets op de EICMA 2022'. Dat is een titel waarmee je thuis kan komen. Hier meer info over deze prachtbike.