Lekker naar school jagen op je opgevoerde scooter. Wat een heerlijk gevoel was dat. Het was belangrijk welke tweewieler je naast de andere scooters in de stalling stelde. Dit was namelijk van invloed op jouw plek binnen de rangorde van de woeste wereld genaamd de middelbare school.
Met een 70cc van Malossi en een terugloper van Yasuni onder je heng heng-mobiel was je natuurlijk helemaal het baasje. Om weer effe een emmertje nostalgie over je heen te flikkeren hebben we hier in willekeurige volgorde 13 tweewielers voor je geselecteerd waarmee jij in de klapmobieltijd helemaal de bom was.
De perfecte scooter om lekker te personaliseren. Daar stond je dan in de schuur je Aerox R gifgroen met zwart te spuiten. Dit terwijl de glimmende stekeltjes in je haar nog aan het bijkomen waren van de twee liter gel uit die gele pot die je er die morgen onzorgvuldig in hebt gewreven. De Yamaha Aerox was zowel geliefd door de spijbelende pubers als bij de mannen van de rollerbank.
Kijk hier een prachtig zilveren exemplaar van de Malaguti Firefox F15 uit 2005 met verchroomde terugloper in een karakteristieke Nederlandse achtertuin. Er was ook een 'American Dream' special edition van, maar de kans dat die bij jou in de schuur stond is vrij nihil, want hier waren maar 10 exemplaren van gemaakt.
Een geliefd tuningsobject was de Puch Zip. Niet te duur en met een 70cc, een andere carburateur en uitlaatje kon je dit ding opvoeren tot een topsnelheid van wel 120 km/u. Moest je wel een beetje naar naar voren zitten bij het wegrijden, anders trok je standaard wheelies.
Op dit lompe ding hoefde je alleen nog een aftermarket uitlaat te knallen en je kon vertrekken richting ‘Schoolfeest 2005’.
Deze 50cc tweewieler was perfect om mee naar je vriendin te crossen om het moment dat je 'bn alln thuis' als sms binnenkreeg op je Motorola. Als het spijkerschrift nog niet helemaal onder de knie had kon je natuurlijk ook gewoon via MSN een normaal berichtje sturen.
Natuurlijk kan een Aprilia niet missen in deze lijst. Als je een beetje de Valentino Rossi van de vijfde klas wilde uithangen kocht je een RS50. De body van een racemotor op je 50cc scootertje. Het ziet er nu een stuk lulliger uit dan toen, want in de 00's was je op deze brommert een van de stoerste mannen van het schoolplein.
Ahh, nog zo’n ding dat zich groter voordoet dan ‘ie is. Een simpele 50cc met het uiterlijk van een motor. Hoe ging dat eeuwenoude gezegde ook al weer? Doe niet tijger als je pussy bent, of zo. Oké, oké, rustig. Dit is stiekem toch wel een tof ding hoor. Een waar je vroeger maar wat graag de buurt mee onveilig had gemaakt.
Dit was er zo een waar zo’n hoog snertgeluid uit de uitlaat werd geperst. Zelfverzekerd scheurde je met je opgevoerde Peugeot langs alle kinderen die de tien kilometer naar school op de fiets moesten afleggen, niet wetend dat zij je vooral super irritant vonden als overdreven herriemaker.
Het agressief ogende spatbordje was voor jou een indicatie dat je met deze scooter ook prima het crossbaantje in het bos onveilig kon maken. Best een dol ding.
Meisjes met een rollende ‘r’ uit Laren gebruikten vooral deze tweewieler als vervoersmiddel. Aan de hoogte van het windscherm kon je goed aflezen hoever de bekaktheid al was uitgezaaid.
De Phantom was ook een zeer geschikte tweewieler om te tunen. Een trommelvlies verscheurende uitlaat en een setje vijfspaaks velgen erop knallen en klaar is Kees. Pimp my ride voor je scooter.
Er waren gelukkig maar weinig scholieren met dit ding onder de kont. Scooterdesigners moeten ook niet stomdronken aan de tekentafel plaatsnemen. Dit is een beetje de keeper onder de scooters. Uniek was je zeker!
Als je echt veel kranten had gelopen, dan kon je deze Aprilia Area 51 wel betalen, want dit was een van de duurdere scoots uit de fietsenstalling. Reken maar dat Jennifer of Kimberley bij jou achterop wilde als je hiermee aan kwam zetten.
We krijgen waarschijnlijk mensenrechtenorganisaties op ons dak als we scooters laten zien die nog lelijker zijn dan die Italjet Dragster. Grapje, die bestaan natuurlijk niet. Maar dit waren sowieso wel genoeg nostalgische gevoelens voor vandaag. Waarschijnlijk ben je nu ook op een leeftijd dat je het scootertijdperk achter je hebt gelaten.