Stel je wilt met je vrouw en vijf kinderen comfortabel naar Ponypark Slagharen kunnen rijden, maar tegelijkertijd wil je bij een dragrace geen modderfiguur slaan tegen andere mannen in hun opgevoerde VW Golfjes. Dit was voorheen nogal lastig, er zijn immers weinig Opel Zafira’s met het motorblok van een Lamborghini.

Bij Dodge zagen ze een gat in de markt en besloten op deze behoefte in te spelen. Het merk dat onderdeel is van de Fiat-Chrysler kondigde onlangs de Dodge Durango SRT met maar liefst een 475 pk sterke Hemi V8 motor die asfalt zit te kanen als tussendoortje.

Is al dat motorgeweld nodig in een wereld waar duurzaamheid, laag brandstofverbruik en elektrisch rijden steeds belangrijker wordt? Het antwoord van Dodge: ja natuurlijk! Welke vader wil nou niet met zes brullende koters op de achterbank van 0 tot 100 in vier seconden racen?!

Dit bakbeest doet de befaamde Quartermile, de dragrace-afstand waar ze in Amerika dol op zijn, in een kleine 12,9 seconden. Dit is een nationaal record, er is geen SUV uit de Amerikaanse auto-industrie die dit sneller kan. Zelfs de National Hot Rod Association erkend deze cijfers. De Bentley Bentayga W12 is de enige SUV die de Dodge kan inhalen op deze afstand.

De Durango wordt geleverd met een automaat met 8 versnelling die razendsnel schakelt en het vermogen over alle vier de wielen kan verdelen. Dit resulteert in enorme kracht en grip. Bij Dodge willen ze duidelijk maken dat het niet alleen een showpaard is, maar ook zeker werk kan verzetten. De trekkracht is daarom 3900 kg, dat is hetzelfde al een tractor!

Het geluid dat de Hemi V8 produceert, moet mogelijke kopers over de streep trekken om dit beest aan te schaffen. Bij Dodge verwachten ze een hele hoop enthousiastelingen die niet kunnen kiezen tussen zeven zitplaatsen en een muscle car en daarom maar een combinatie van beide nemen.

 

Maxim