Het is puur, het is snel, het is Italiaans. Het is natuurlijk de MV Agusta Brutale 1000 Nürburgring. Agusta staat zoals we weten bekend voor zijn bizarre creaties. Wie wil nu niet op dit beest van de Nürburgring scheuren. De 208 pk katapulteren je over het asfalt heen. Hierbij past naam goed bij de motor want brutaal is hij zeker.
Agusta is zeker geen groentje meer. De van oorsprong Italiaanse vliegtuig en helikopter bouwer begon in 1945 aan de bouw van motoren. De belangstelling voor de Italiaanse scheurijzers was erg groot. Dit kwam doordat de motorbouwer zich vanaf 1948 voornamelijk bezighield met wegraces. Het merk pakte wereldtitel na wereldtitel. Dit is vooral te danken aan de huiseigen coureur, de legendarische Giacomo Agostini.
Na het overlijden van de coureur Domenico en het begin van de tweetakt rage stopte het bedrijf met het produceren van motoren. Hierop werd de naam door Cagiva opgekocht. Enige tijd later in 1997 bracht het merk een 750 cc motor uit onder de naam MV Agusta. Later werd deze opgevolgd door een 1000 cc blok. De motoren waren zo denderend snel en populair dat het merk uitgroeide tot een iconisch racemerk.
Dit is natuurlijk niet de eerste gelimiteerde editie van het Italiaanse racepaard. Echter richten zich de makers ditmaal volledig op het verminderen van het gewicht. Zo zijn de BTS-velgen volledig uit carbon gefabriceerd, deze bespaart wel drie kilo. Verder heeft de Agusta de racingkit waarbij Arrow de motor voorziet van een niet straat-legale uitlaat die zes kilo van de motor afsnoept. Dit is dus echt een motor die uitsluitend voor op het circuit bedoeld is. Het beest beschikt ook over zieke wings voor de benodigde downforce. Deze zijn boven de koplamp en naast het blok geplaatst voor de optimale wegligging. Dit heb je ook wel nodig als je met een gangetje van 250 over het circuit heen vlamt.
We zijn overigens al eerder met de Brutale 1000 op pad geweest, lees hier onze review van de MV Agusta Brutale 1000 RR .