Een van onze favoriete apps voor het luisteren van muziek en podcasts is natuurlijk Spotify. Een breed aanbod, geen reclames en muziek of afleveringen kunnen downloaden. Het zijn allemaal voordelen van zo’n abonnement. Spotify heeft wereldwijd 456 miljoen gebruikers en toch lijdt het bedrijf verlies. Dat lijkt toch bijna onmogelijk?
Maandelijks luisteren er 456 miljoen mensen naar muziek of podcasts op Spotify. Dit blijkt uit hun kwartaalcijfers. Dat zijn er 23 miljoen meer dan in het vorige kwartaal. Ondanks dit hoge en groeiende aantal gebruikers heeft de streamingdienst het derde kwartaal verlies geleden.
Stijgende uitgaven
Stijgende marketinguitgaven en investeringen in podcasts en luisterboeken zijn de elementen die tot verlies hebben geleid. Daarnaast heeft het bedrijf ook last van terughoudende adverteerders voor het inkopen van reclametijd.
In de maanden juli, augustus en september gebruikten 456 miljoen mensen maandelijks Spotify. Dat is ongeveer 20 procent meer dan vorig jaar. De omzet groeide daardoor met 22 procent naar 2,6 miljard euro. Gunstige wisselkoersen droegen hier ook hun steentje aan bij.
In de min
Toch is de streamingdienst in de min geraakt. Het resultaat voor aftrek van belastingen en rentebetalingen kwam uit op min 228 miljoen euro. Vorig jaar stond het resultaat van het bedrijf in de plus met 75 miljoen euro.
De dienst geeft veel uit om luisteraars te trekken op de snelgroeiende markt voor podcasts. Ook wil het platform een grote aanbieder van luisterboeken worden. Hiervoor doen zij veel investeringen. Daarnaast stegen ook de kosten voor de bedrijfsvoering.
Nu concurrenten Apple en YouTube hun abonnementsprijzen hebben verhoogd in de VS is de kans groot dat Spotify dit ook gaat doen. Laten we hopen dat dit voorlopig alleen voor de VS geldt, want daar zitten wij toch helemaal niet op te wachten.