Hoewel de Evoque nog altijd redelijk vers aanvoelt als je ‘m ziet rijden, rijdt ‘ie toch al aardig wat jaartjes rond. Vijf jaar ondertussen alweer. Sinds het doek er in 2011 vanaf werd getrokken hebben wij altijd een zwak gehad voor de compacte SUV van Range Rover. Wij gingen er een weekje mee op pad en beantwoorden 11 hardnekkige vragen over een van de best verkopende modellen van Land Rover ooit.

Wat?
De Range Rover Evoque Si4 Urban Series SE Dynamic Automaat. In simpelere bewoordingen: de snelste Evoque uit het gamma.

Mag ‘ie kosten?
Een standaard Evoque is op te halen voor €43.800,-. Onze gereden versie gaat voor €74.870,- over de toonbank. Maar dan heb je wel de dikste.

Hoe ziet ‘ie eruit?
Stoer. Strak. Luxueus. Indrukwekkend. Snel. Allemaal termen die van toepassing zijn op de Engelsman. Sinds zijn introductie hebben wij het eigenlijk altijd al de coolste compacte SUV gevonden. Hoewel die door de jaren heen wel enkele updates heeft gekregen, is er in de basis niet heel veel veranderd aan de Evoque. Waarom zou je ook als je 165 onderscheidingen hebt gewonnen in 28 verschillende landen. Onder de awards onder meer de World Design Car of the Year (2012), SUV of the Year (Motor Trend, 2011) en Car of the Year (Top Gear, 2011).

Maar is het niet een beetje een vrouwenauto?
Nee man. Niet mee eens. Als je ‘m zo ziet staan in het zwart, met die dikke lichtunits. Niet bepaald een meisjesauto. Ja, er zijn nog grotere Range Rovers in het assortiment. Die zijn nog wel wat stoerder ja. En flink duurder. Wat ons betreft heeft de Evoque meer dan voldoende mannen credibility. Bovendien is groter is niet altijd beter. Bij McDonalds bestel je toch ook geen Big Tasty als je eigenlijk maar een cheeseburger op kan?

Hoe bevalt het binnenin?
Perfect zelfs. Het interieur ontwerp is clean, overzichtelijk en luxe. Het entertainment system is in de eerste jaren van z’n bestaan nog veelvuldig bekritiseerd, maar die kritiek heeft Land Rover ter harte genomen. Daardoor zit er nu een super chill top touch systeem waar we eigenlijk geen enkele wanklank over kunnen bedenken. En die ruimte. In de kofferbak is plek voor vijf kratten bier en dan nog heb je ruimte over voor twee boodschappentassen.

Zitten er nog coole features in?
Zeker. Daarbij willen we twee features benoemen. Allereerst het glazen panoramadak. Uitgestrekt over zo’n beetje de hele lengte van de auto en die zo goed verstopt zit dat we ‘m pas na drie dagen ontdekten. Wel echt mooi. En vet. Zeker als je voor het stoplicht staat bij Schiphol-Rijk en die Boeings een paar meter over je heenvliegen. Andere coole feature is de logoprojectie in het donker. Al is het in dit geval meer een Evoque-silhouet projectie. Je komt ’s avonds thuis aan. Stapt je auto uit en dan wordt een silhouetje van de Evoque op de grond geprojecteerd. Je hebt er precies helemaal niks aan, maar tof is het wel.

Is ‘ie een beetje snel dan?
Voor een SUV is ‘ie zeker aan de rappe kant. Hij is even snel als een snelle hatchback. In 7,6 seconden op 100 km/u en een top van 217 km/u. Vermogen van 240 pk is ook genoeg. Altijd voldoende power. De auto is natuurlijk niet ontworpen om een nieuwe record op de Nürburgring te zetten.

Genieten van je nieuwe auto

Hoe stuurt ‘ie?
Het is echt een cruiser. Zet je stoel een stukkie naar achter, zak ietsje onderuit, schuif een baantje op naar rechts en ga lekker relaxed cruisen. Stuurverwarming aan en het is alsof je thuis voor de open haard zit. In combinatie met de soepele automatische versnellingsbak met negen (9!) versnellingen gaat dat allemaal heel soepel en vloeiend. Maar je kan er ook prima sportief mee rijden. Qua parkeren is ‘ie wel een beetje lomperig. maar dat heb je nou eenmaal met auto’s van dit formaat.

Was hier niet een cabrio versie van gemaakt?
Jij scherpe jongen! Inderdaad. Voor zover wij weten is het de eerste SUV cabrio ter wereld. Sinds het voorjaar staat ‘ie bij de plaatselijke dealâh. In eerste instantie dachten we nog iets van ‘Neeeeee’. Met stoffen dak denken we dat eigenlijk nog steeds, maar als het dak eraf gaat verandert dat plots in een ‘Jaaaaa’. Het design is sterk genoeg om zelfs zonder dak indruk te maken. Nuff said.


Foto: betterparts.org

Wat is de concurrentie?
De concurrentie zal ‘m zitten bij Duitsers (altijd die Duitsers) en bij de Zweden. In Scandinavië bouwen ze de XC60 (Volvo), terwijl onze Oosterburen auto’s als de Q5 (Audi), Macan (Porsche) en de X3 (BMW) op de markt slingeren. Allemaal zelfde maatje en prijs. Alleen de Macan is wat duurder. De Q5 vinden we nog enigzinds in de buurt komen, maar qua looks verpulvert de Evoque wat ons betreft de competitie. Misschien dat de grootste concurrent straks uit eigen stal komt, want de net onthulde I-PACE concept ziet er ook wel heel strak uit.

Dus?
Onze verwachtingen waren eigenlijk al behoorlijk hooggespannen, maar die heeft ‘ie nog overtroffen. De Evoque is een topauto. Naarmate de week vorderde werden we steeds blijer van en met de Evoque. Hoe die over het asfalt glijdt, de luxe binnenin, de ruimte, z’n toffe uiterlijk. Gewoon een heel fijne, dikke bak. Wat ons betreft de kampioen in z’n gewichtsklasse.

In cijfertjes
Prijs Range Rover Evoque (vanafprijs): €43.800,-
Prijs Range Rover Evoque (gereden versie): €74.870,-
Motor: 2,0 liter viercilinder benzine
Vermogen: 240 pk
Koppel: 340 Nm
Acceleratie 0-100: 7,6 sec.
Topsnelheid: 217 km/u
Gewicht: 1.658 kg
Verbruik: 7,6 L/100 km

Tekst & foto’s: Chris Riemens