Als je Instagram hebt ben je er afgelopen december niet aan ontkomen. Spotify Wrapped werd beschikbaar, waardoor iedereen massaal zijn of haar meest gestreamde liedje moest delen met de wereld. Supervervelend, al doet PlayStation het nu even dunnetjes over met de Wrap-Up.
PlayStation noemt de tool de Wrap-Up, wat je inzicht geeft over je gamegedrag van 2020. Het is een soort rapportage die je laat zien hoeveel uur je totaal hebt zitten gamen, welke spellen je hebt gespeeld en welke trofeeën je hebt behaald. Uit eigen ervaring weten we dat dit best confronterend kan zijn. Niemand wilt weten dat hij afgelopen jaar 500 uur in Warzone heeft gestopt zonder dan ook maar één keer te winnen. Of die 10 uur in Fall Guys terwijl je tegen al je maten liep te roepen dat het een kutspel was. De verwachting is dan ook dat in tegenstelling tot de Spotify Wrapped, dit niet zo hard zal gaan op social media.
Op de PlayStation 5 heb je sowieso al zicht op hoeveel tijd je doorbrengt met je favoriete game, dus hier is de tool wat minder hard nodig. Toch is de kans klein dat jij die dit leest over een PlayStation 5 beschikt. Sony liet weten in de periode tot december 2020 4.5 miljoen exemplaren van de nieuwste PlayStation te hebben verkocht. Wereldwijd zijn er inmiddels al meer dan 115 miljoen exemplaren van het kleine broertje over de (online) toonbank gegaan. Wel is het interessant om te zien hoeveel verschillende dagen je hebt gespeeld en welke dagen jouw populaire gamedagen waren afgelopen jaar. Als de kerstdagen en Valentijnsdag hieronder vallen weet je meteen waarom je moeder je nooit meer belt en je vriendin het eind februari heeft uitgemaakt. Mochten zij trouwens jouw PlayStation-rapportage zien en daar verontwaardigd op reageren: blame it on the lockdown!