Deze zomer kregen wij het verschrikkelijke bericht dat Jeroen Roest op 37-jarige leeftijd is overleden. Niet alleen een boezemvriend van FHM, hij was ook achter de schermen een creatieve sparringspartner, de huisfotograaf op FHM500-evenementen en fotograaf van talloze FHM-reportages. Een ode aan een paradijsvogel.
Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met het Leidsch Dagblad, waar dit artikel van auteur Jaap Visser eerder is verschenen. Deze week is het de Wereld Suïcide Preventie Week, waarmee extra aandacht gevraagd wordt voor het voorkomen van zelfdoding. Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfdoding helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113. De vlucht van een Paradijsvogel
De wanhoopsdaad van een creatieve alleskunner. Het verhaal achter de fatale val van Leidenaar Jeroen Roest (37).
Dertien bosjes bloemen zijn in het traliewerk gestoken, in het midden een foto, een portret van een man met een mooie ruige kop en een innemende lach. Het is een altaar aan het hek van een bouwput tegenover Leiden Centraal. Hier komt De Geus, een kolos met
woningen, winkels, horeca en een
bioscoop. Bouwer Akor uit het
Overijsselse Rijssen gaf er een
borrel, om te vieren dat de fundering was gelegd en de ondergrondse bouw was voltooid. ’Uit de put,
de hoogte in’, luidde het motto.
Niet veel later eindigde hier het
leven van de man die zich geen
raad meer wist, die zo diep in de
put zat, dat hij nog maar één uitweg zag: de hoogte in, klimmen,
de uiterste vlucht tegemoet.
Een ooggetuige belde 112: ’Er is
een man in de bouwkraan aan het
klimmen. Dit is eng’. Toen de beller weer keek, was in de kraan
niemand meer te zien. In de bouwput vonden de hulpdiensten het
dode lichaam van een 37 jaar jonge
man.
Een week later zet uitvaartverzorger Monuta in Voorschoten
verkeersregelaars in om de toestroom bij de uitvaart van Jeroen
Roest te ordenen. Honderden huilende mensen verzamelen zich op
Rosenburgh waar hun dierbare
zoon, broer, kleinzoon, neef, geliefde, vriend op de nieuwe natuurbegraafplaats ter aarde zal worden
besteld. Het verdriet is immens,
maar er wordt ook veel en hard
gelachen bij het afscheid van deze
hartstochtelijke, daadkrachtige,
onbesuisde, creatieve, begaafde,
maar ook hulpbehoevende mensenmens.
Op Rosenborgh buitelen de
anekdotes over elkaar heen. Jeroen
Roest was een alleskunner, een
alleswiller ook en aan zijn brein
ontsproten de mooiste, maar ook
de gekste ideeën. Hij was kleurrijk
en excentriek, een ware paradijsvogel.
Jeroen Pieter Roest was talentvol
als meubelmaker en als fotograaf,
hij blonk uit als levenskunstenaar,
hij was gezegend met een groots
lijf en een goeie kop, hij was intelligent en geestig, maar in zijn
hoofd was het te vaak te onrustig en groeide chaos uit tot manische
depressie.
Zijn vader Kees zei altijd over
Jeroen: ’Die jongen heeft gouwe
klauwtjes’. Wat zijn ogen zagen,
konden zijn handen maken, maar
ook: wat zijn ogen zagen, kon zijn
geest soms niet verwerken. Jeroens
moeder Alice zegt bij het afscheid
dat ’je als ouders machteloos staat’.
Maar ook dat er schuldgevoel is:
’Wat hebben we gemist, wat hebben we nagelaten?’
Niets, drukte Jeroen zijn ouders
meermaals op het hart. Kees en
Alice waren uit elkaar gegaan toen
hij zeventien was, maar het had
hem ook nadien nooit aan hun
liefde en zorg ontbroken. Dat benadrukte hij nog in een gedichtje
met de aanhef ’Lieve liefste pa’, dat
zijn vader vond na de fatale val. En
vlak voor een psychose hem de
bouwkraan van de Geus injoeg
appte hij Alice: ’Ik hou van je’. En
hij appte ook Kees: ’Ik hou van je’.
Achter de golf
Op Rosenburgh richt Alice zich tot
de kist met haar eerste kind, geboren in Leiden op 31 januari 1988:
,,Je had kuiltjes in je wangen. Altijd lachen, altijd vrolijk wakker, je
was vol energie, altijd in de weer,
stilzitten kon je niet. Drie wandelwagens hebben we versleten, zo
fanatiek wiebelde je en je wilde
overal in klimmen.’’
In de tuin in de Rodenburgerstraat timmerde zijn vader een
stevige zandbak voor de kleine
wervelwind die er het liefst op
blote voeten in sprong. Alice:
,,Zand tussen je tenen, dat zei je
laatst nog, op het strand van Katwijk: ’Ohhh, heerlijk mam, m’n
schoenen uit, zand tussen m’n
tenen voelen’.’’
Na de verhuizing naar Voorschoten werden zijn broertjes geboren,
Freek in 1993, Michiel drie jaar
later. Alice: ,,Je was trots, een echte
grote broer. Je wilde ze ook geboren zien worden. Niet naar oma of de buren, nee, je bleef erbij. Samen
met Kees knipte je de navelstreng
door. Michiel zegt nog steeds dat
z’n gekke navel door jou komt.’’
Jarenlang ving het gezin in de
vakanties kinderen uit vluchtelingenkampen en kindertehuizen op
en Jeroen gaf ze het liefst al zijn
speelgoed. Alice: ,,Je zei onlangs:
’Dat hebben jullie mij meegegeven,
delen, zorgen voor elkaar, in liefde
en verbondenheid.’ En dat heb jij
voortgezet Jeroen. Jij brengt mensen samen, dat zie je vandaag.’’
Jeroen werd onderzocht op
hoogbegaafdheid en als model
gescout door Moeder Anne, hét
kindercastingbureau van Amsterdam. Hij speelde in reclamefilmpjes en gooide er op school een
tijdje met de pet naar. Zijn ouders
stelden regels voor hem op, zoals:
’Je mag best gamen, maar je moet
eerst je huiswerk maken.’ De regels
werden op papier gezet, onder de
kop REGELS. De eigengereide
Jeroen kraste die door en maakte er
boos WETTEN van.
Jeroen en Chris tijdens een persreis voor FHM in Innsbruck.
'Roest'
Op het Adelbert College in Wassenaar maakte hij vrienden voor
het leven. Chris Riemens, zijn
soulmate, met wie hij tot aan zijn
dood close zou blijven, ging hem
kortweg ’Roest’ noemen, omdat hij
een kast van een gast is, iemand
om tegen op te kijken. ,,Roest was
de eerste met een brommer’’, ver-
telt Chris op Rosenburgh. ,,En wat
voor één. Een fluorescerende
blauw-gele Tomos, voorzien van
een 70cc blok en Tecnigas terugloopuitlaat. Een gestoord apparaat, want op z’n top haalde hij wel
negentig kilometer per uur.’’
Hiphoplegende Sticks, gefotografeerd door Jeroen Roest voor FHM.
Zwemmen
De Adelbert-vrienden probeerden wiet, blowen, ook daarin was
Jeroen voorloper en koploper. Alice: ,,Jarenlang gebruik eiste
zijn tol. Opname, GGZ, je probeerde terug te vechten, je zocht het
pad, maar het ging niet zoals je
hoopte.
Je zei: ’Ik zit altijd net
achter de golf, kan het niet meer
bij zwemmen, zij wel’.’’ En met die zij doelde Jeroen op
zijn vrienden die het lukte met de
golf mee te zwemmen.
Eén vinkje
Jeroen deed in Rotterdam de opleiding meubeldesign en maakte met zijn gouden handen een wonderbaarlijk knappe stoel die landelijk werd bekroond als ontwerp van het jaar. Hij kreeg een baan, floreerde, maar kon dit niet vasthouden. Hij ontmoette Malu, de liefde van zijn leven. Acht intens gelukkige jaren samen. Maar tijdens die gelukkige jaren werd er flink geknokt. Jeroen vocht voor hun relatie maar ook met zichzelf. Uiteindelijk resulteerde dit in een breuk. Op Rosenburgh zegt Malu dat het gat in haar hart zo groot is, dat de bevolking van China zich hierin zou kunnen huisvesten. ‘Jij hebt zo ontzettend veel gegeven aan mij, aan je vrienden, je familie en aan het leven. De stempel die jij op de wereld hebt gedrukt is onuitwisbaar. Je was geniaal in al je gekte, groots in je geluk en bovenal een ontzettend mooi mens.’
Foto gemaakt door Jeroen Roest op Zwarte Cross.
Jeroen was huisfotograaf van
concertorganisator Mojo, schoot op
alle grote festivals in het oog springende foto’s en feestte ondertussen
uitbundig mee, met zijn vriendenteam, waarin hij volgens Chris
Riemens de spelverdeler was: ,,De
creatieve nummer 10 in een vrije
rol achter de spitsen. Publiekslieveling, ongeleid projectiel en de
sterspeler die de wedstrijden voor
je wint. Dankzij jou hebben wij zó
vaak, zó ongelooflijk hard gelachen. Iedereen die hem van de
feestjes kent, zal erkennen: Roest is
een absolute dansvloerlegende, de
koning van de liefde en de keizer
van de discotheek.’’
For Him Magazine
Toen zijn grootste jeugdvriend
op zijn vijfentwintigste hoofdredacteur van de glossy ’
For Him
Magazine’ werd, was het feest.
Riemens: ,,Samen de wereld over
reizen, de mooiste vrouwen vast-
leggen, de dikste festivals bezoeken, de snelste sportwagens testen.
Weet je nog, dat we naar de autobahn trokken om de
topsnelheid
van de McLaren 570S te testen? 313
kilometer per uur. Doodeng, maar
godsamme, wat een ervaring. Terwijl wij over de autobahn vlogen,
keek jij door de zoeker van je camera om het doorbreken van de
300 kilometer-barrière vast te leggen.’’
Met 313 km/u over de autobahn in een McLaren 570S, gefotografeerd door Jeroen Roest.
STB
Riemens en Roest reden door de binnenstad van Innsbruck toen op
de autoradio ’Simply the best’ van
Tina Turner klonk. Het volume op
maximaal, ramen open en tranen
van het lachen. Riemens: ,,Want ja,
het is aan de ene kant super asociaal om met zulke harde muziek
door een stadscentrum te rijden,
maar Tina en jij maakten dat het
kon. Het was het ontstaan van
onze lijfspreuk: STB.
Op de ochtend van jouw laatste
dag heb ik je vanaf mijn vakantieadres nog gesproken. Je had het
moeilijk. Een paar uur later reed ik
langs Innsbruck. Ik stuurde een
foto van de stad met de tekst STB.
Het is hartverscheurend dat die
foto voor altijd op één vinkje zal
blijven staan.’’
Dof verdoofd
Alles liet de levenskunstenaar uit
zijn ’gouwe klauwtjes’ vallen en op
het laatst werden ook de broeder-
rollen omgedraaid. Freek en Michiel konden altijd bij Jeroen te
rade, maar toen de verslavingsziekte zich in het hoofd van ’die ouwe’
nestelde, moesten de ’mini-Roes-
ten’ de grote broer, tegen wie ze
altijd geweldig hadden opgezien,
steeds te hulp schieten. Wat lang
niet altijd lukte.
Freek richt zich op Rosenburgh
tot Jeroen en tot ’iedereen die
meeluistert’: ,,Dúrf hulp te vragen
en je eigen ego of schaamte te laten
voor wat die is. Want kijk om je
heen, er zijn altijd meer mensen
dan je denkt die bereid zijn om tijd
voor je te maken.’’
Foto: Chris Riemens, gemaakt tijdens een fotografie workshop gegeven door Jeroen Roest.
Gedicht
Kees besluit de rouwbijeenkomst
met woorden van Jeroen. In de
caravan vond hij een gedicht waar-
uit de worsteling van zijn oudste
zoon met het leven spreekt. Jeroens
vlucht omhoog, de bouwkraan in,
was geen vooropgezette wanhoopsdaad, maar gebeurde in een plotse
vlaag van totale kortsluiting. Toch
kan het gedicht worden gelezen als
de kroniek van een aangekondigde
dood. Om deze woorden, onder
meer:
’Enkel zweven,
wolkje in je hoofd
de grijze massa dof verdoofd'
Hulp nodig?
Zie je het leven niet meer zitten? Of
maak je je zorgen over een ander? Bel
0800-0113 of chat via
113.nl. Anoniem,
gratis en 24/7.
Credits
Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met het
Leidsch Dagblad, waar dit stuk eerder in is verschenen. Dank naar hen en auteur Jaap Visser voor het beschikbaar stellen van dit artikel.
Tekst: Jaap Visser / Leidsch Dagblad
Fotografie van Jeroen Roest