Hoe staat het er eigenlijk voor met de Mercedes-AMG One?

Redactie 18 jun 2019 Machines

We zijn al een tijdje aan het wachten op de Mercedes-AMG One. In september 2017 werd de toen nog zo geheten Project One voor het eerst onthuld, maar tot die tijd is het wachten geblazen totdat de eerste aan de eigenaar zal worden afgeleverd.

Qua spaarpot mag je in elk geval flink in de buidel gaan tasten, want de prijs ligt op €3.522.400,-. Net buiten ons bereik, maar voor de mensen die in de hypercarvijver vissen is dit vast geen probleem. Bij die 3,5 miljoen kun je in Nederland ook nog wel wat extra belastingen verwachten. Zonder belasting schaalt Mercedes ‘m overigens in op €2.275.000,-.

Geen handelswaar

De kopers die denken even snel winst te kunnen maken komen van een kouwe kermis thuis, want Mercedes heeft een paar regels opgesteld die het onmogelijk maken dat de bolide als snel handelswaar wordt gebruikt. Ford deed zoiets al eerder met de Ford GT. Goeie zaak als je het ons vraagt.

Mercedes-AMG One
Foto: Mercedes

Geduld

Naar verwachting worden de eerste van de in totaal 275 exemplaren eind 2020 afgeleverd bij de vermogende eigenaren. Dat is toch al gauw een hele zwangerschap later dan verwacht. De productie laat echter enigszins op zich wachten, omdat er wat problemen zijn met de motor. Geduld blijft een schone zaak.

Die motor is dan ook een ingewikkelde combinatie van factoren. De Mercedes-AMG One beschikt over dezelfde 1,6-liter turbo V6 van de Formule 1 auto. Alleen zo’n F1-wagen die draait stationair liefst 5.000 toeren per minuut. Dat gaat behoorlijk in de benzine lopen als je voor een rood stoplicht staat, dus tracht Mercedes dat nu naar beneden te brengen naar 1.200 tpm, alleen is dat dus niet een klusje wat zo 1,2,3 gepiept is.

1.000 pk

Die 1,6 liter kan straks doortrekken naar 11.000 toeren per minuut (beeld je even dat geluid in), in combinatie met vier elektromotoren. Gezamenlijk goed voor 1.000 pk. Achter krijgt daarvan 680 pk, terwijl elk voorwiel goed is voor 160 pk. Schakelen doe je via de flippers aan het F1-stuur met een versnellingsbak met 8 verzetten. Qua prestaties schiet je in minder dan 6 seconden naar 200 km/u (sneller dan de Ferrari SF90 Stradale) en ligt de topsnelheid op zo’n 350 km/u. De grote concurrent is de Aston Martin Valkyrie, die de Britten maken in samenwerking met Red Bull. We kunnen niet wachten om die voor het eerst op de openbare weg voorbij te zien sjezen.

hartvoorautos.nl

Reageer op artikel:
Hoe staat het er eigenlijk voor met de Mercedes-AMG One?
Sluiten