Vandaag wordt bij
BNN op NPO 2 de 2Doc:
The Gamechangers uitgezonden. Hierin worden jonge mensen met een retegoed idee gevolgd die hun bedrijf van de grond willen krijgen.
Het bedrijf Manus VR is opgericht door Bob en zijn vrienden die elkaar al lange tijd kennen. Hun product is een revolutionaire gamehandschoen die ervoor zorgt dat je met
Virtual Reality je handen perfect kunt gebruiken. Dat biedt veel mogelijkheden voor de
game-industrie, en natuurlijk voor ons interessant: de porno-industrie, want het maakt een muis of controller overbodig.
Wij spraken met medeoprichter en bedenker Bob Vlemmix over zijn idee
en het bedrijf. Hoe is
het om met vrienden een bedrijf te starten en het uit te werken?
Kun je kort uitleggen wat Manus VR is en waarom het supercool is?
De handschoenen zijn zogenoemde
data gloves . Virtual Reality is de laatste jaren gigantisch aan het groeien en ik dacht: waarom richt niemand zich op het gebruik van handen in een game, een controller is niet meer nodig en je handen zijn veel intuïtiever. Voorheen was
het niet mogelijk om je handen in Virtual Reality te zien, maar dat hebben wij nu voor mekaar gekregen. Wij zorgen ervoor dat ons product voor een groot publiek toegankelijk is.
Waarom gaat het de game-industrie veranderen? In het begin wilde ik heel graag een unieke toevoeging bieden aan de Virtual Reality gaming, maar daar zijn we vanaf gestapt. Het komt zeker op, maar het gaat een stuk langzamer dan vooraf was voorspeld. Op zakelijk gebied kregen we een goed aanbod, de bedrijfswereld is namelijk ook zeer geïnteresseerd in Virtual Reality. Natuurlijk schrijven we games niet af, dat gaat echt wel komen in de toekomst.
Hoe is het om de camera om je heen te hebben met belangrijke momenten?
Ik ben er mee opgegroeid omdat mijn vader altijd op TV is geweest. Zoals je waarschijnlijk al merkte, is mijn achternaam Vlemmix en mijn Pa is Johan Vlemmix. Het was geen probleem om gefilmd te worden, ook op moeilijke momenten, ik had het nauwelijks door dat ze er waren.
Het bedrijf is gestart met je vrienden, hoe is dat?
Het is tweezijdig. Het is supertof om met mensen die je zo goed kent aan een project te werken waar
heel veel potentie in zit. Je beleeft het succes echt samen. Aan de andere kant komt de vriendschap onder druk te staan omdat er wel gepresteerd moet worden. Het is fijn dat je als vrienden eerlijk tegen elkaar kunt zijn als er frustraties ontstaan. Geld is een probleemgeval
en kan dingen stukmaken. Zorg ervoor dat je elkaar altijd recht in de ogen kunt kijken, doelen moeten duidelijk zijn. Maar zodra iemand een andere visie heeft, moet je gedag kunnen zeggen.
Je kan niet zakelijk bij elkaar blijven omdat je vrienden bent als het niet loopt. Dat is niet goed voor de onderlinge relatie.
Wat is het doel?
De gamemarkt zou tof zijn om te veroveren, maar eerst willen wij de standaard worden in de industrie. We zijn lekker bezig met zakelijke partners. We werken samen met technologische reuzen, zoals NASA, MIT, HTC en Cambridge. Ze werken graag met ons omdat we zo’n gespecialiseerd team hebben dat snel kan opereren. Grote bedrijven zijn vaker log en kunnen minder snel schakelen. Tot nu toe gaat het uitstekend, we breken heel veel regels voor startups. Zo zijn wij al winstgevend na 2 jaar, terwijl daar normaal gesproken 3 tot 5 jaar voor staat. We gaan zo onwijs hard. Ik ben erg trots op mijn team, zonder hen zou het er heel anders hebben uitgezien.
Gaat het je rijk maken? Is dat je drijfveer?
Daar kan ik eerlijk over zijn: ik wil graag veel geld verdienen met dit bedrijf. Het product slaat aan en kan echt veel opbrengen, we praten dan over miljoenen. Naast Virtual Reality kun je het ook inzetten voor robotica en het trainen van doktoren Bedrijven en mensen die Manus VR eerst niet zagen zitten, balen nu dat ze niet mee kunnen doen. Ik weet waartoe dit product in staat is en dat ga ik er ook zeker uithalen.
Terug naar de game-industrie, welke game is perfect geschikt voor je uitvinding?
Iedere game waarbij je handen kan gebruiken. Het draait namelijk om de ervaring. Op dit moment zijn de controllers je handen in een game. We merken dat er bij veel gamers iets in het achterhoofd knaagt: dit is namelijk niet echt realistisch. Dit knagende gevoel zal steeds erger worden en kan alleen opgelost worden als je handen daadwerkelijk gerepresenteerd worden in VR. Dat is wat Manus VR oplost. Een First Person Shooter ? Dat kan natuurlijk ook, maar er komen veel meer dingen bij kijken. Hoe kun je bijvoorbeeld lopen in de gamen? Je hebt een loopband nodig, dat is lastiger. Het brengt wel nieuwe mogelijkheden met zich mee: je kan er dan ook mee afvallen! Ik ken gamers die veel VR spelen en zijn afgevallen.
Hoe is het om te merken dat er interesse is in je idee?
Letterlijk: geweldig. Al komt het niet compleet uit de lucht vallen. We deden mee met een bootcamp van 3 maanden en dan het idee pitchen. Dat wat heel intensief. We zijn geselecteerd uit 10.000 ideeën, dat betekent dat mensen in ons geloven en toekomst zien in ons plan. Dankzij de bootcamp hebben we onze 2 Nederlandse investeerders gevonden, we krijgen veel tips van hen. Ze geven ons heel veel ruimte en begrijpen precies wat wij nodig hebben. We werken veel samen, zij hebben andere expertises waardoor het product alleen maar beter wordt. Het is superfijn als andere mensen mijn verhaal geloven. Maar ik was ook doorgegaan als er niemand in mijn idee had geloofd.
Wat vind je van toepassingen buiten het gamen?
Je ontdekt nu de mogelijkheden van je product. Het heeft zo veel potentie, er gaan miljoenen euro’s in om. Het kan gebruikt worden als simulator voor artsen en chirurgen. NASA gebruikt onze handschoenen in hun Internationale Ruimte Station Simulatie. Manus VR is zeer nauwkeurig en geeft extreem realistische simulaties, je kan er alles mee oefenen.
Wil je ook de porno-industrie betrekken bij uw uitvinding?
Ik had niet anders van jullie verwacht. We hebben inderdaad al contact gehad met de porno-industrie! De nadruk ligt er niet op, maar het biedt zeker wel interessante ontwikkelingen. Het is zeker zakelijk interessant en daarom is het handig om het in de gaten te houden. Het geeft een zeer realistische ervaring dus dat is uiteraard interessant voor filmmakers, en vooral gebruikers, in die wereld.
The Gamechangers check je op 22 maart op BNN, 22:55 uur
NASA is ook fan van de handschoen!