De Nio ET9 is de eerste auto die rijdt alsof je een vliegend tapijt onder je voeten hebt. En nee, we hebben het niet over sciencefiction. Dankzij geavanceerde technologie die het wegdek scant en je onderstel direct aanpast, voel je geen drempels of kuilen meer. Dus ja, die stressvolle maandagochtend? Geen hobbel die je nieuwe nette pak verpest of je koffie op je broek laat eindigen. Dit is de toekomst van autorijden, en die komt sneller dan je denkt. We nemen je mee terug naar 2004. Audiomerk Bose presenteerde een futuristisch systeem in een
Lexus LS400. Niet voor het geluid, maar voor de vering. Elektromechanisch onderstel, wielen die onafhankelijk van elkaar bewegen, en een rijgedrag dat zo soepel was dat het leek alsof je over het asfalt zweefde. Vliegend tapijt, maar dan in een sedan van bijna twee ton. Iedereen was onder de indruk. Maar: veel te duur, veel te complex, geen kans in de showroom.
Van concept naar realiteit
De technologie is terug, en dit keer is het serieus. Het Amerikaanse bedrijf ClearMotion heeft de oude Bose-techniek doorontwikkeld, gestroomlijnd en toekomstproof gemaakt. En het komt dit jaar op de markt in de Chinese elektrische
Nio ET9. Geen prototype, geen
sciencefiction, gewoon realiteit.
De Nio ET9 is uitgerust met een systeem dat constant het wegdek scant en het onderstel direct aanpast aan wat er komt. Dus ja, je rijdt over een beroerd stuk asfalt, maar voelt het amper. Die drempel waar je normaal je ruggengraat op achterlaat? Niet meer dan een zachte zucht. Denk aan realtime demping met slimme software en magnetische vloeistof: hightech spul, maar het werkt verdomd goed.
RoadMotion
Maar het wordt nog beter. Porsche stapt ook in, maar natuurlijk wel op z’n eigen manier. Eerst met dezelfde ClearMotion-techniek als in de Nio: directe respons, smooth rijden en strak door de bocht. Maar daarna gaan ze nog een stap verder met RoadMotion. En dat is echt next level. Waar de Nio z’n vering aanpast op wat het op dat moment detecteert, maakt RoadMotion een soort geheugenkaart van de weg. Elk hobbeltje, elke verzakking wordt opgeslagen. Rij je later nog een keer over datzelfde traject? Dan weet het systeem al precies wat eraan komt en past het onderstel zich van tevoren aan. Alsof je auto een geheugen heeft, en zich beter herinnert waar het misging dan jij zelf na drie speciaalbiertjes.
Positieve verandering Nio ET9
Geen geslinger meer bij een tramrails, geen dubbele espresso op je broek na een onverwachte verkeersheuvel. Gewoon heerlijk rijden. Overdreven? Misschien. Maar als je bedenkt dat dit ooit alleen in conceptauto’s en sciencefictionfilms zat, is het best een prestatie. En het mooiste? Het komt steeds dichterbij de realiteit van de normale rijder. Of nou ja, normaal...