Mensen met boten, paarden, caravans of simpelweg een kneiterstrakke autosmaak opgelet: de nieuwe Volkswagen Touareg is een monster. Een mooi design op zo’n grote auto kan het verschil maken. Wij gaan hem testen in Lelystad, bij het Volkswagen Test Centrum.
Rijden over een vallende brug, de Trailer Assist testen met een paardentrailer en driften over een testbaan, dit klinkt ons als een perfecte FHM-dag in de oren. Dat een bloedmooie vintage Porsche 911 achterin een van de trailers staat opgesteld, helpt daar natuurlijk ook wel bij.
Maar we zijn hier voor de Volkswagen Touareg, de SUV van Volkswagen die alweer 22 jaar meegaat. Ja, ze hadden bij Volkswagen al snel in de smiezen dat het SUV-segment wel eens wat zou kunnen worden. Het was in dezelfde tijd dat de Porsche Cayenne werd onthuld. Pas een paar jaar later volgde bijvoorbeeld Audi, met de Q7. In de afgelopen twee decennia heeft de Touareg een flinke ontwikkeling doorgemaakt, waarbij we nu zijn uitgekomen bij derde generatie.
In het leven heb je werkpaarden en sierpaarden, maar in zeldzame gevallen vind je de perfecte combinatie. Volkswagen zit middenin de sweet spot door met de Touareg het beste van twee werelden samen te brengen. Het beest uit Wolfsburg heeft namelijk een toegestaan trekgewicht van 3.500 kilo, wat echt bizar veel is voor een personenauto. Hier komt het stukje paarden-, caravan- sportwagenliefhebbers naar voren, want voor deze mensen is de auto natuurlijk extra aantrekkelijk. Of je dan een simpele trekker voor je trailer hebt? Verre van! Het design van de Touareg vinden wij echt mega. Helemaal in lijn met de allerlaatste nieuwe Volkswagens die van de band zijn gerold. Hij kijkt stoer uit z'n ogen, heeft mooie lijnen en de kont mag er ook zijn. Die is heel lekker uit het potlood van de designers gerold. Heb je hem trouwens al eens hoog op zijn poten zien staan? Dat is helemaal sick. Dit komt door de luchtvering die van binnenuit de auto regelbaar is. De Touareg wordt aangedreven door een hybride motor, waarbij de belangrijkste aanjager de 3,0 liter V6 is, goed voor een meer dan acceptabele 462 pk.
Als we aankomen bij de testbaan in Lelystad zien we dat er een heel parcours voor ons is uitgestald, met verschillende onderdelen. We zien een combinatie met speedboot achterop, een combinatie met een Volkswagen ID. Buzz achterop en een combinatie met een paardentrailer. Yep, dit gaat vet worden. Niet alleen de combinaties, maar ook de gigantische brug waar we overheen gaan rijden ziet er cool uit. Na een korte uitleg mogen we beginnen bij het meest enthousiasmerende onderdeel: de brug. Of we er overheen willen rijden? Vanzelfsprekend! Nadat we eerst mee zijn geweest met een instructeur, krijgen we zelf de macht over het stuur. Omhoog rijden is even spannend, maar het kiepen van de brug is eigenlijk het weerzinwekkendste. Met een harde klap kiepen we om en eindigen we op de andere kant van de brug. Vervolgens verzoekt de instructeur ons om de rem en het gas los te laten, maar alsnog razen we niet naar beneden. Dit komt door het slimme hulpsysteem van de auto dat ervoor zorgt dat we niet ongecontroleerd naar beneden stiefelen.
Net als we dachten dat we de limiet van de Touareg wel hadden bereikt, gaan we de slipbaan op. Hier ligt een laag van epoxy, een substantie dat schijnbaar net zo glad is als sneeuw. We positioneren de auto in het midden van de baan en geven dan vol gas. Waar menig auto zijn grip niet zou kunnen vinden op de gladde baan, weet de Touareg zijn weg goed te vinden. Moeiteloos rijdt de auto de spekgladde heuvel op. Als we de knop van de tractiecontrole inhouden gaat de ESP, oftewel het Electronic Stability Program, uit. Hierdoor kunnen we eens even écht kijken waar dit beest toe in staat is. Met het nodige stuurwerk brengen we de auto in een slip, maar door zijn krachtige hybride motor komt de auto zonder moeite naar boven. Als we hierna in de combinatie met aanhanger stappen, merken we hoeveel power deze auto eigenlijk echt heeft. We rijden zonder pardon met een combinatie van 3500 kilo naar boven, over een baan die gladder is dan de gemiddelde rode skipiste.
Na een stevig broodje curryworst en lekkere oerfriet is het tijd voor het volgende onderdeel: achteruit rijden met een aanhanger. De razende reporter van dienst heeft wel eerder met eenaanhanger gereden, maar is alles behalve in het bezit van een BE rijbewijs. Vooruit rijden met een aanhanger is eigenlijk kinderspel, maar als je de tegenovergestelde richting in moet ben je verder van huis. Tóch blijkt dat met de Touareg eigenlijk makkelijker te zijn dan wij voor ogen hadden. Door een functie genaamd "trailer assist’" hebben wij geen moeite met achteruit manoeuvreren met een paardentrailer aan de trekhaak. Als we de auto in zijn achteruit zetten, krijgen we de optie om deze functie in te schakelen. We hoeven het stuur niet meer aan te raken en kunnen met de knop waar je normaal je spiegels mee afstelt onze aanhanger zo positioneren hoe wij willen. Het is eigenlijk een soort van joystick waarmee je speelt, alleen nu is het geen game maar je eigen aanhanger die je bestuurt. Door de combinatie van de joystick en het heldere infotainment scherm is het besturen van de aanhanger eigenlijk peanuts. Het werkt namelijk zo: als je op het scherm de aanhanger positioneert en daarna gas geeft, zorgt de auto ervoor dat hij zichzelf er recht voor zet. Hierdoor gaat de aanhanger heen waar jij wilt en dat zonder 16x te steken of je vrouw achter de auto te zetten die keihard ‘’stop’’ roept als je bijna de fiets van de buurman raakt.
Zo bewijst de nieuwe Volkswagen Touareg zich als een bakbeest van een auto, die meer trekt dan jij ooit nodig gaat hebben. De krachtige hybride motor die erin ligt zorgt voor meer dan voldoende vermogen, maar met alle ingenieuze hulpsystemen die aan boord zijn hoef jij nooit meer ergens zorgen over te maken. Wil je een berg oprijden? Kan. Wil je je speedboot meenemen op vakantie? Doet 'ie. Wil je je sportwagen meenemen naar het circuit? Fluitje van een cent. Kost je weliswaar wel een paar duiten, maar dan heb je wel een waanzinnig dikke SUV voor de deur staat waar jij jaren mee vooruit kan.
Wil je zelf ook ervaren hoe de Touareg rijdt? Bekijk hier de mogelijkheden!
Aandrijving:Plug-in Hybride motor, V6 3.0 liter Elektrische actieradius: 51 km
Topsnelheid: 270 km/u Vermogen: 340 kW/462 pk/ 700 Nm
Gewicht: 2368 kg Vanafprijs: 99.990 euro
Aandrijving:Plug-in Hybride motor, V6 3.0 liter Elektrische actieradius: 51 km
Topsnelheid: 236 km/u Vermogen: 210 kW/286 pk/ 600 Nm
Gewicht: 2218 kg Vanafprijs: 89.990 euro