Wie zegt dat elektrische auto’s geen fun kunnen bieden, heeft nog nooit in de Volkswagen ID.3 GTX Performance gezeten. We gingen een weekend lang op pad met deze stekkerbom en ontdekten onderweg naar België, dat deze ID.3 veel meer is dan een groene keuze voor brave burgers. Dit is een daily driver met pit, punch en een flinke dosis rijplezier. Wij waren overigens al zeer te spreken over de
ID.3, waar we een aantal jaar geleden mee op pad gingen. Net zoals bij hun benzinebolides, heeft Volkswagen de ID.3 ook een modervette pk-boost gegeven. Ten opzichte van het bravere broertje, heeft de ID.3 GTX een vermogensupgrade van zo’n 59% gekregen. Daarover later meer, eerst tijd om een rondje om de auto te lopen.
Extra spierballen
De ID.3 GTX Performance laat ook in stilstand zien dat hij wat extra spierballen heeft gekregen. Denk: agressievere bumpers, dikke 20-inch velgen en subtiele GTX-badges. Onze testauto kwam in het opvallende Kings Red, waarin ‘ie echt opvalt, zeker in een bosrijke omgeving.
Binnenin is het sportieve sausje subtiel maar effectief: GTX-specifieke sportstoelen met rode stiksels, een verbeterd infotainmentsysteem met ChatGPT-integratie, maar gelukkig is er ook nog wel ruimte voor een paar fysieke knoppen. De rest van het interieur blijft sober, strak en typisch Volkswagen. Functioneel, maar met de nodige flair. Ook het glazen dak is een feature die toch wel erg lekker is.
326 pk
Onder de kap ligt een nieuwe, efficiënte elektromotor op de achteras, goed voor 326 pk en 545 Nm koppel. Daarmee knalt de ID.3 GTX in 5,7 seconden naar de 100 km/u. Dat is sneller dan een Golf GTI (5,9s), al moet je het met een lagere topsnelheid van 200 km/u doen.
Sluipschutter
In de praktijk voelt het nog sneller, een snelheidssensatie waar potente elektrische patent op hebben. Een trap op het gaspedaal levert instant acceleratie op. Een dramatische brul blijft achterwege, maar de versnelling is er niet minder indrukwekkend door. Dat maakt 'm in de stad bijna stiekem snel: niemand hoort dat je voluit gaat. Waar je met een GTI’tje al gelijk een paar boze blikken krijgt als je ook maar boven de 3.000 toeren per minuut uitkomt, daar kun je de ID.3 GTX tot boven rijbewijs-kwijt-snelheid pushen, zonder dat een voetganger het in de gaten heeft. Dit is de sluipschutter die van 1500 meter zijn target raakt en zonder dat iemand het doorheeft ertussenuit glipt.
Behoorlijke actieradius
We hebben de ID.3 gebruikt voor een mooie rit naar de regio Brussel. Een goede rit om te checken hoe de actieradius zich houdt. Ondanks een vrij sportief tempo verbruikte hij slechts zo'n 50 kilometer meer dan opgegeven. Met 79 kWh aan bruikbare accucapaciteit en een WLTP-actieradius van 595 km hoef je je over laadstress zelden zorgen te maken. Snelladen van 5 tot 80% doe je in 26 minuten, en je kunt de accu zelfs voorverwarmen onderweg, handig als je onderweg even wil pieken bij een snellaadstation.
Speels en strak
Rijden met de ID.3 GTX Performance is een feestje. Dankzij achterwielaandrijving, een laag zwaartepunt en adaptieve dempers met vijftien standen voelt hij verrassend levendig aan. De besturing is licht maar direct, en in bochten biedt hij volop grip en vertrouwen. Wie houdt van overstuurmomentjes wordt op zijn wenken bediend, mits je het ESP een beetje loslaat.
De ID.3 GTX blijft indrukwekkend stabiel, ook bij hogere snelheden. Op slechter wegdek merk je dat hij wat gewicht meebrengt, maar het onderstel weet dat goed te maskeren. Dit is een EV die je uitdaagt om actief te rijden, en daar plezier voor teruggeeft. Hij combineert comfort met karakter op een manier die zeldzaam is in zijn segment.
Naast sportief, is het ook gewoon een heel fijne auto die is voorzien van comfortabele features die je leven als bestuurder echt makkelijk maken. Als je een afslag moet nemen dan wordt je daar extra op gewezen door een blauwe HUD-lijn, die je op subtiele wijze laat switchen van baan. Een verrassend effectief en slim instrument, die ons een paar keer echt heeft gered van verkeerd rijden. Iets dat er bovendien ook nog eens heel tof uitziet.
Hot hatch met een twist
Is het een klassieke hot hatch? Nee, en dat hoeft ook niet. Volkswagen heeft bewust niet voor de GTI-badge gekozen, maar dat doet niets af aan zijn prestaties en rijbeleving. De ID.3 GTX is een moderne interpretatie van het genre. Een auto voor de rijder die graag pit wil, maar ook comfort en technologie waardeert.
De concurrenten in deze league bieden allemaal iets anders, maar geen enkele combineert prestaties, actieradius en dagelijkse bruikbaarheid zo gebalanceerd als de ID.3 GTX.
Kost dat?
Met een prijs vanaf €51.990 zit hij onder de Golf GTI, maar boven de reguliere ID.3 Pro S Business (€44.490). Ja, het is een flinke smak geld, maar daar krijg je dan ook wat voor terug: aanzienlijk meer vermogen, sportieve looks, een topklasse infotainmentsysteem en een actieradius waarmee je ook spontaan weekendtrips kunt plannen.
De Volkswagen ID.3 GTX Performance is een overtuigende elektrische hot hatch. Geen hardcore hooligan, maar een doordachte, krachtige en verrassend leuke sportieve daily driver met karakter, technologie en snelheid. Eentje waar de GTI-batch dan mag ontbreken, maar dat GTI-DNA toch onmiskenbaar door het chassis heeft stromen.
Meer over de Volkswagen ID.3 GTX Performance of proefrit maken? Check Volkswagen.nl.
Video
Specs Volkswagen ID.3 GTX Performance
Motor: Permanente magneet synchroonmotor (APP550)
Vermogen: 240 kW (326 pk)
Koppel: 545 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 5,6 seconden
Topsnelheid: 200 km/u
Accucapaciteit (bruto/netto): 84 kWh / 79 kWh
Actieradius (WLTP): 595 km
Gewicht (leeg): Ongeveer 2.000 kg
Vanafprijs: €51.990
Gallery