Hier moet je op letten tijdens het onderhouden van jouw motor

feb 19 2021, 6:30 Machines
harley davidson zgzxsjubqfs unsplash
Het onderhouden van je motor kun je uiteraard overlaten aan de specialist. In dat geval is het een kwestie van wegbrengen en weer ophalen. Dat is de makkelijke manier. Afgezien van het feit dat je erop mag vertrouwen dat je jouw motor dan weer in een prima staat terugkrijgt, kost het vaak een flink bedrag. Met een beetje goede wil, liefde voor de motor en een leergierige instelling, leer je niet alleen alles over je eigen motor, je bent ook gelijk een stuk goedkoper uit. Kortom, het zelf onderhouden van je motor betekent een win-win situatie.

Belangrijke onderdelen om te onderhouden

Als je motor in een perfecte staat verkeert, dan is de kans op een ongeluk aanzienlijk lager. Zowel roest als versleten onderdelen beperken het rijplezier, bovendien presteert een motor waarvan het onderhoud minimaal is, aanzienlijk minder. Kortom, je stapt in zo’n geval minder snel op de motor en laten we eerlijk zijn, je hebt het niet gekocht om er alleen maar naar te kunnen kijken. Maar op welke onderdelen moet je nou goed letten?

De banden

Even een open deur intrappen: de banden zorgen voor het enige contactmoment tussen de motor en de ondergrond. Dat zorgt ervoor dat de conditie van je banden optimaal moet zijn. Slechte banden hebben namelijk direct impact op de veiligheid van de motor. Zo kan je snelheid minder worden en ook het nemen van een scherpe bocht kan je beter niet op slechte banden doen. Je dient er dus voor te zorgen dat de bandenspanning optimaal en dat je banden, net als bij een auto, beschikken over voldoende profiel. Dit laatste kun je eenvoudig zelf controleren aan de hand van de slijtagenokjes in het profiel. Bij Café Racer kan jij handige gadgets vinden om dit goed te controleren.
hbvdf
Foto: Vitor Pinter - Unsplash

De voorvork

Als het goed is weet je dat je jouw motor elke 1000 kilometer een poetsbeurt moet geven. Zo houd je jouw motor visueel aantrekkelijk, maar daarbij moet je niet de voorvork vergeten. Het is de plek waar verschillende vervuilingen zitten. Denk maar aan zaken als remstof, straatvuil en zelfs dode insecten die je onderweg onbewust hebt opgepikt. Reinig dit gewoon met een zachte doek of spons. Na het reinigen dien je dit visueel goed te inspecteren waarbij veel afhangt van je eigen kritische blik.
Na deze eerste reiniging doe je er verstandig aan om de chromen delen in te spuiten met een siliconenspray. Let hierbij wel op dat de siliconenspray niet op de remschijven en remblokken terecht komt, dat zou toch erg zonde.
Heb je een prachtig offroad exemplaar, zorg er dan voor dat je na elke rit de stofkappen terugplaatst. Dit voorkomt dat bijvoorbeeld zand de keerringen beschadigt.

Remmen

Het remgedeelte is minstens zo belangrijk bij het onderhoud en dit mag je absoluut niet overslaan. Je remblokken en remschijven zijn dan ook uitermate belangrijk om te onderhouden. Zo voorkom je dat jij je mooie BMW K100 in de prak rijdt en hier speciale onderdelen voor moet halen.
  1. Remblokken

De remblokken zijn in veel gevallen gevoelig voor slijtage en kun je eenvoudig vervangen. Het is een kwestie van het verwijderen van de remklauw of het verwijderen van de pinnen en je kunt de remblokken verwijderen en vervangen. Een kleine tip: check de staat van je remblokken elke drie maanden ongeacht het aantal kilometers wat je hebt gemaakt. Is de remvoering 2 millimeter of minder, vervang ze dan.
  1. Remschijven

De remschijven zijn een ander verhaal. Deze moeten een minimale dikte hebben die je terug kan vinden op de schijf. De dikte van de remschijf meet je op in het midden van het remgedeelte en dus niet aan de rand. De logica hierachter is dat juist het midden van de schijf contact maakt met de remblokken. Dat is dus de plek waar de slijtage plaatsvindt. Als je zelf beschikt over een micrometer kun je het zelf opmeten. In alle andere gevallen doe je er goed aan om even langs je dealer te gaan en het op te laten meten. Blijken ze te dun te zijn, wacht dan niet te lang met het vervangen. Toegegeven, het is een dure grap, maar de veiligheid dient altijd voorop te staan.
nkscbf
Foto: Jans Ripa - Unsplash

Verlichting

Verantwoord motorrijden doe je niet alleen overdag, maar ook in de avonduren. Een goede verlichting is dus essentieel. Zijn de lampen tot aan vervanging, zorg er dan voor dat de lichten uit staan. Dit klinkt logisch, maar ook de lamp van je motor kan warm worden en je loopt dus het risico om je te branden, bovendien kun je een elektrische schok krijgen zolang er nog stroom op staat. Ben je slim dan koppel je eerste de accu af zodat je kleine ongelukken kunt voorkomen. Staat de stroom uit, dan kun je veilig de oude lamp verwijderen en een nieuwe terug plaatsen.

Tenslotte

Door tijdig zorg te dragen voor een goed onderhouden motor, zorg je niet alleen voor een veilige motor, je draagt ook bij de verkeersveiligheid. Is je motor niet goed onderhouden, dan zal je niet alleen minder plezier hebben van je motor, je brengt daarmee ook andere weggebruikers in gevaar. Zie je er echt tegenop om dit zelf te doen of weet je van jezelf dat je wellicht minder oog hebt voor details, kies er dan voor om het onderhoud uit te laten voeren door je dealer. Je weet dan zeker dat het goed gebeurt.
Delen met
Ook interessant