Jawel, FHM’s motorseizoen is weer geopend! Na in 2020 al een karrenvracht aan motoren getest te hebben, gaan wij jou de komende maanden weer in geuren en kleuren vertellen over onze favoriete modellen. Aan de Suzuki V-Strom 1050 XT de eer om het spits af te bijten! In Nederland hadden we ‘De Grote Vier’ in de persoon van Arjen Robben, Robin van Persie, Rafael van de Vaart en Wesley Sneijder. In Japan hebben ze ook de grote vier, maar dan in de vorm van Kawasaki, Yamaha, Honda én Suzuki. Een merk met een langlopende heritage in de motorfietserij. Natuurlijk gaan de gedachten bij het merk direct uit naar de mythische Hayabusa, maar er bivakkeren meer kroonjuwelen aan de oppervlakte. De Suzuki V-Strom bijvoorbeeld, een allrounder waar vorig jaar een nieuwe editie van is gelanceerd.
Rijk uitgerust
De allrounder categorie is een van de populairste categorieën motorfietsen. Denk bijvoorbeeld eens aan de BMW 1250 GS, Ducati Multistrada of de Africa Twin van Honda. De allrounder is niet de snelste of de mooiste, maar veelal wel de meest comfortabele klasse in het assortiment tweewielers. Dat ervaren we direct ook bij het opstappen op de Suzuki, als we ‘m oppikken op het hoofdkwartier in Vianen. Het is alweer een tijdje geleden dat we hebben gereden, maar we voelen ons direct helemaal thuis in de dikke kuipstoel. Dik ingepakt kruipen we achter het verstelbare windscherm en zetten we koers over de snelweg naar FHM’s hoofdkwartier. Het kwik schommelde rond standje klappertanden, maar gelukkig is er stuurverwarming aanwezig om onze handen van de broodnodige extra graden Celsius te voorzien. Het zijn de kleine elementjes die een mens gelukkig maken, en dit is zo’n functie waar we – zeker in de maand maart – blij van worden.
Andere nuttige functionaliteiten zijn cruise control, waar je op lange stukken snelweg profijt van hebt. Een quickshifter ontbreekt daarentegen weer. Da’s natuurlijk een relaxte feature, maar het koppelen ervaren we ook als een van de dingen die het motorrijden zo leuk maakt, dus missen doen we die quickshifter geenszins. Verder is de V-Strom uitgerust met ABS met drie standen, Traction Control ride-by-wire (elektronische gasbediening) een Easy Start-systeem, en een Low RPM Assist, wat voorkomt dat je motor stilvalt bij het wegrijden. Het LCD-kleurendisplay is overzichtelijk en laat je alle info zien die je nodig hebt: toerental, snelheid en hoeveel peut er nog in je tank klotst. Als je iets beter kijkt zie je ook nog de temperatuur, tijdstip, motortemperatuur en de gekozen instellingen.
Eerbetoon aan MotoGP-kampioenschap
Qua looks kan die ons ook zeer bekoren. Z’n puntige voorspatbord geeft ‘m echt een sportieve smoel en verder is de LED-verlichting voor en achter mooi. De spaakvelgen staan ‘m ook goed. Zeker in combinatie met deze kleurstelling, die speciaal in het leven is geroepen om het kampioenschap van Suzuki-rijder Joan Mir in de MotoGP te eren. Het resultaat is een combinatie van grijs, zwart en twee kleuren blauw, wat ‘m echt heel goed past. Vervang de standaard uitlaat voor een wat sportiever exemplaar en je hebt een beuker van een bike onder je bips.
Die ook nog eens heel erg lekker rijdt. De V-Strom is een flinke motorfiets, wat je veiligheidsgevoel vergroot. Maar tegelijkertijd is ‘ie nou ook weer niet zó groot. Met onze 180 centimeter is dit echt een uitstekend formaatje. En anders kun je het zadel altijd nog verstellen. De rijpositie is uitstekend. Met een rechte rug en de blik fier vooruit hangen we zeer solide aan het stuur. De aanjager van Suzi is de 1.037cc grote V-Twin, die 108 pk levert. De tweecilinder kun je doorgassen tot 8.500 toeren per minuut. Qua vermogen is de hoeveelheid eigenlijk precies goed. Niet te veel dat je boxershort nat wordt, maar nooit te weinig als je wilt versnellen. Uitstekend gebalanceerd door de Japansige motormanagementdesigners. Je hebt in elke situatie voldoende power, dat bovendien gepaard gaat met een lekkere roffel. Daarnaast stuurt ‘ie ook nog eens uitstekend. Met speels gemak manoeuvreer je door bochten. Het volmaakte Hollandse asfalt is natuurlijk een fluitje van een cent, maar we weten zeker dat je deze tweewieler ook met speels gemak over zanderige off-road paadjes in Afrika kan sturen.
Scherp geprijsd
Het maakt de Suzuki V-Strom XT tot een ijzersterke allrounder, zeker als je het prijskaartje in ogenschouw neemt, en daarin de vergelijking maakt met de concurrentie. De basisversie van de V-Strom kost 13.999, de iets meer aangeklede versie (XT) gaat voor €15.499. Dat is echt duizenden euro’s minder dan de concurrentie. En niet alleen in aanschaf, maar ook in onderhoud. Terwijl de wind langs ons heen raast en onze gedachten zijn gevangen in onze helm, beseffen we hoe chill dit type motorfiets eigenlijk is. Op een bloedsnelle naked bike voel je je helemaal het baasje en de hele ervaring van een superbike kan fantastisch zijn, maar als je echt kilometers moet maken dan wil je toch vooral lekker zitten en een windvanger voor je snufferd die de razende wind minimaliseert. In dat geval is de Suzuki V-Strom 1050 met z’n uitgebreide arsenaal aan functies, prettige rij-eigenschappen en scherpe prijs een hele serieuze optie om rekening mee te houden.
Meer info over de Suzuki V-Strom 1050 XT kun je vinden op suzuki.nl Specs Suzuki V-Strom 1050 XT
Motor: 4-tak vloeistofgekoelde DOHC 90 graden V-twin Motorinhoud: 1.037 cc
Vermogen: 108 pk op 8.500 toeren per minuut Max koppel: 100 Newtonmeter
Gewicht: 247 kilo Tankinhoud: 20 liter
Prijs: €15.499,-
Gallery
Credits
Tekst + beeld: Chris Riemens Meer motortesten?