MV Agusta Superveloce 800 brengt de liefde voor snelheid en design samen

Dat MV Agusta heel wat lekkers in de garage heeft staan, dat weet je inmiddels. Het model waar wij op slag verliefd op zijn geworden is deze MV Agusta Superveloce 800. ‘Zelfs haar naam is mooi,’ zou Henk Westbroek zeggen.

Superveloce. Als we ooit nog een gracieuze Italiaanse schoonheid weten te versieren, gaan we vragen of ze dat woordje in ons oor kan fluisteren. We kennen de term natuurlijk al van de dikste bolides die Lamborghini uit de fabriek laat rollen. Denk maar eens aan de Lamborghini Aventador LP750-4 SV. Je snapt waar de laatste letters voor staan. Zoals je uit onze review over de MV Agusta Tourer Veloce nog wel weet, is veloce Italiaans voor snelheid. Supersnelheid. Een woordcombinatie die er bij FHM ingaat als een warme chocolademelk met slagroom na een ferme boswandeling op een frisse herfstdag.

Nostalgie

We begeven ons inmiddels ook in serieus herfstige tijden, zo maakt het brede kleurenpalet in de bladeren ons op fraaie wijze duidelijk. Een treffende scenery voor misschien wel de knapste tweewieler waar we dit jaar op hebben gereden. Dat MV Agusta goed in design is, dat wisten we al, maar dit is echt een schoonheid van de bovenste plank. De slogan Motorcycle Art komt misschien wel het best tot uiting in het ontwerp van de Superveloce. Een fenomenale combinatie van klassiek en modern. Het vleugje nostalgie is het beste af te leiden uit de leren riem die over de tank loopt. Jort Kelder zal het ongetwijfeld prachtig vinden, zulke bretels over de romp. Het is echter maar een subtiele verwijzing naar het verleden, toen in de jaren ’30 veel motoren waren uitgerust met een dergelijke feature.

Maar het klassieke komt ook tot uiting in het lichtwerk. Kijk even naar het ronde voor- en achterlicht. Uiteraard in LED. Dat is toch fenomenaal gedaan? Ronde spiegeltjes aan de zijkant, de bekende trapeze uitlaat, de heerlijke kleurencombinatie van rood, zilver, zwart en matgoud maken ‘m tot een eye catcher pur sang. Wat een design! En dan hebben we nog niet eens gereden. Mocht je trouwens toch niet zo’n fan zijn van het neo-klassieke uiterlijk, dan moet je maar even kijken naar z’n broer: de MV Agusta F3. Dat is de motor waar de Superveloce op is gebaseerd.

Rijtest MV Agusta Superveloce 800

Hoog tijd om op te stappen. De MV Agusta Superveloce is een racer in de categorie supersport, dus zit je ook als een racer. Je brein signaleert haast automatisch dat je in knalstand wordt geplaatst. Dat wil nog wel eens minder comfortabel zijn, maar dat geldt niet voor de houding op de Superveloce. Je zit echt wel goed. Alleen het zadel is wat hard, waardoor je tijdens urenlange ritten rekening moet houden met een houten kont. Achter het kleine windschermpje herkennen we het dikke TFT-kleurendashboard van de MV Agusta Brutale 1000RR. Echt een klassescherm. Je kan je toerental aflezen op de grote teller, maar tof detail is dat ‘ie ook digitaal onder je snelheid wordt weergegeven. In totaal kun je kiezen uit vier verschillende rijmodi: Race, Sport, Rain en Custom (waarbij je alles naar eigen smaak kan instellen). Race is de meest hardcore variant, rain is de meest brave. Die standjes zullen allebei nog van pas komen, overigens.

Snerpende soundtrack

De Superveloce is voorzien van de heerlijke driecilinder in lijn die we ook kennen van hun andere modellen, zoals de Dragster 800. Bij de supersport levert ‘ie een totaal van 148 pk. Doortrekken kan tot maar liefst 13.500 toeren per minuut. Met de up/down quickshifter kun je steeds een nieuw level van woeste razernij aantikken. Laag in de toeren valt het allemaal nog wel mee, waardoor je ‘m ook prima in de stad kan rijden. Maar hoe hoger je op de tpm-ladder klimt, des te gruwelijker het spektakel wordt. Met een gewicht van 173 kilo is ‘ie ook vrij licht, wat z’n wendbaarheid (en jouw vertrouwen) zeer ten goede komt. De acceleratie gaat gepaard met een waanzinnige, rauwe symfonie. Hoe meer je naar het rode gebied trekt, des te feller de machine het uitsnerpt. Schitterend. Zeker in tunnels in standje sport of race kun je jezelf telkens opnieuw trakteren op een formidabel stukje mechanische muziek.

Rijtest MV Agusta Superveloce 800
Foto: Niek Filippo

Terwijl we op het punt staan om weer huiswaarts te keren op onze lekkere herfstrit, zien we donkere wolken aan de hemel samentrekken. We hadden al besloten voor de toeristische route te gaan, maar het begint te plenzen alsof de hemel heeft besloten dat de planeet eens even flink moet douchen. Het regent zo hard dat je zou denken dat het virus dat de wereld teistert spontaan van de aardbodem wordt gespoeld. De sport- en racestand komen nu minder van pas. Je merkt dat de motor soms grip zoekt op het kletsnatte asfalt, maar de rain modus biedt uitkomst.

Vakantieliefde

Kleddernat komen we thuis, maar het maakt niks uit. Het is als de eerste kus in de stromende regen met het meisje dat je helemaal ziet zitten. Het was direct al liefde op het eerste gezicht, maar in de kleine week dat we op de MV Agusta Superveloce hebben mogen rijden zijn we helemaal hoteldebotel geworden. Mamma mia, wat een ge-wel-dige machine. De looks, de snelheid, het oog voor detail. Amore! Nog steeds voelen we de fladderende vleugels van de vlinders tegen onze buikwand kietelen. De manier om ons liefdesverdriet weg te nemen? Aan Robert ten Brink hebben we weinig in dit geval. Tenzij hij een zak met zo’n 23.000 euro aan ons komt geven. Dat is de som die dit stukje topdesign moet kosten. Maar dan haal je wel een enorme portie la dolce vita in optima forma in huis. Helaas voor ons blijft het bij een Italiaanse vakantieliefde, net zoals vroeger.

Meer info over de MV Agusta Superveloce 800 vind je op mvagusta.com.

Specs MV Agusta Superveloce 800

Motor: driecilinder in lijn, 798 cc
Vermogen: 148 pk op 13.500 toeren per minuut
Max koppel: 88 Newtonmeter
Topsnelheid: 245 km/u
Gewicht: 173 kilo
Tankinhoud: 16,5 liter
Prijs: €23.389,-

Gallery

Credits

Tekst: Chris Riemens
Beeld: Niek Filippo
Locatie: Circuit Zandvoort

Meer motortesten van FHM?

Reageer op artikel:
MV Agusta Superveloce 800 brengt de liefde voor snelheid en design samen
Sluiten