Release je innerlijke Jeffrey Herlings met de Mash X-Ride 650 Classic

Na een paar prachtige klassieke motoren stappen we deze week weer op iets heel anders. Dit keer halen we onze innerlijke Jeffrey Herlings naar boven met de Mash X-Ride 650.

De Mash X-Ride 650 is het nieuwe topmodel van het merk. Mash doet misschien niet direct een belletje bij je rinkelen, maar ze gaan toch al een tijdje mee. Van origine is Mash afkomstig uit het land van stokbrood, kaas en wijn. Mash is Frans en onderdeel van Sima, leverancier en importeur van diverse motorfietsmerken, onderdelen en accessoires. Eigenaar Fred Fourgeaud bedacht in 2011 het merk en liet zijn eerste creatie fabriceren in China. Dat was de Seventy, een 125cc motorfiets met een klassiek uiterlijk. Die filosofie heerst nog steeds op het hoofdkantoor in Beaune en ook de X-Ride 650 Classic is daar weer een mooi voorbeeld van.

Mash X-Ride 650 Classic

Legendarische inspiratiebron

In het ontwerp van de Mash X-Ride Classic is er een duidelijke inspiratiebron aanwijsbaar. Men gaat sowieso lekker op de jaren ’80, maar één iconische motorfiets uit die tijd torent boven iedereen uit: de XT. De X-Ride is daar duidelijk op geïnspireerd en dat is een uitstekende keuze, want de Yamaha XT is een van de meest legendarische motorfietsen aller tijden.

Bij Mash hebben ze daar logischerwijs een moderne interpretatie aangegeven, waarbij de led-verlichting voor en achter op positieve wijze opvallen. Andere opvallende details zijn het hoge voorspatbord, de gouden velgen met spaakwielen, de noppenbanden natuurlijk en de dubbele uitlaat aan de rechterzijkant van de motor. Echt een stoere jongen om te zien. De designafdeling van Mash heeft hun zaakjes prima voor elkaar.

Het rijden vergt wel enige gewenning. Pas na een paar dagen sturen zijn we er echt aan gewend en voelen we ons echt helemaal comfortabel. In het begin lijkt het een beetje alsof je de bochten door stuitert, maar eenmaal gewend ben je als een tram in de tramrails die door de bochten wordt geleid. Dit geldt met name voor de langere bochten. De korte bochten blijft een beetje stuiterballen. Het is ook gewoon even een knop omzetten. Heb je dit eenmaal gedaan, dan rijdt dit gewoon prima. In 2021 komt er trouwens nog een off-road versie op de markt met een 21” voorwiel en 18” achterwiel. We zijn nu al razend nieuwsgierig hoe dat rijdt.

Lekkere roffel

Qua power moet je het hebben van een 650cc eencilinder. Die levert 40 pk. Geen cijfers om steil van achterover te slaan, maar voldoende vermogen om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. De topsnelheid hebben wij gemeten op zo’n 150 km/u, ideaal gezien hou je het lekker bij 130. Je zit overigens goed rechtop, waardoor je ook de langere stukken nog prima afstapt. Wij gebruiken ‘m deze week uitsluitend voor woon-werk-voetbal-verkeer en we moeten zeggen dat we elke dag vrolijker worden dat we weer op onze X-Ride mogen stappen. Een goed teken. Een factor die daar ook wel een rol in speelt is de lekkere roffel die uit de dubbele uitlaat van de eencilinder vertrekt. Zo’n sound waar je vanzelf veel zin krijgt om jezelf mee te vermaken als je weer eens ergens stilstaat.

Zo is er met de Mash X-Ride 650 Classic echt weer een bijzonder smaakje bijgekomen in het land der tweewielers. De looks vinden wij in elk geval heel erg nice. Qua rijden moet je even wennen, maar als je eenmaal gewend bent dan is het ook echt genieten. Prijs is met €6.899 ook goed betaalbaar. Nu nog een paar goede bossen vinden, je vieze pak aantrekken en lekker door de modder ploegen.

Meer info over de Mash X-Ride 650 Classic vind je op mash-motors.nl 

Specs Mash X-Ride 650 Classic

Motor: Eencilinder viertakt, 644 cc
Cilinderinhoud: 644 cc
Vermogen: 40 pk
Koppel: 45 Newtonmeter
Gewicht: 169 kilo
Transmissie: 5 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 12 liter
Prijs (vanaf): €6.899,-

Tekst & foto’s: Chris Riemens

Reageer op artikel:
Release je innerlijke Jeffrey Herlings met de Mash X-Ride 650 Classic
Sluiten