Yes, vandaag brengen we weer een nieuwe motor onder de aandacht bij je. Suzuki gaat vanaf juni de wegen veroveren met hun nieuwe GSX-S1000, een gruwelijke naked bike die voortborduurt op de voorganger in 2015. Met verbeteringen, nieuwe technieken en een agressieve styling is de Suzuki GSX-S1000 de ideale streetbike.
GSX-S1000
Ja, de echte liefhebbers zullen de naam GSX-S1000 al herkennen, aangezien de motor sinds zijn introductie op de motormarkt in 2015 direct vele fans tot zich kon rekenen. De mix van sportiviteit en alledaagse bruikbaarheid maakt deze motor geliefd bij jong en oud publiek. Het nieuwe model is op alle fronten verbeterd, terwijl ook het design enigszins is veranderd. Daar later meer over, maar we gaan eerst kijken naar de verbeteringen. Zo vormde de 999 cm3 viercilinder de doorslaggevende WOW-factor bij het eerste model, waar dat bij de nieuwe GSX-S100 niet anders is. Zes jaar later heeft Suzuki tal van extra ervaring op gedaan in het ontwikkelen van de nieuwe GSX-S1000 en met het behalen van het MotoGP-kampioenschap lieten ze al zien dat ze weten hoe ze een krachtige motor moeten maken.
Meer pk
Het resultaat is een viercilinder die aanzienlijk meer bruikbaar koppel heeft onderin, wat nog meer piekvermogen levert. Daardoor stijgt het aantal pk naar 152 bij 11.000 toeren per minuut. Verder zijn er nieuwe nokkenassen, nieuwe klepveren en een herziene airbox aan de motor toegevoegd. Tel daar een aangepast uitlaatsysteem bij op en je hebt een motor te pakken die gemaakt is om grote prestaties neer te zetten. Een bijkomend voordeel van deze geüpgradede motor is dat je er een mooi rijk geluid van krijgt. Daar scheur je graag even mee langs een groepje sexy dames. Wellicht springt er wel eentje bij je achterop.
Hoewel we dan van een naked bike spreken, is de Suzuki GSX-S1000 uitgerust met een goedwerkend elektronicapakket, met onder andere een Suzuki Easy Start System, Low RPM Assist en een Suzuki Drive Mode Selector. Dit laatste systeem is er speciaal voor zodat onder alle omstandigheden er veilig en goed gereden kan worden. De drie standen, circuit, gladde ondergrond of toeren maken jouw rit optimaal.
Brute naked bike
Qua design heeft Suzuki gekozen voor een frisse, agressief ogende motor met de nadruk op de voorkant. Zo kan er worden gesproken over een GSX-S1000 met een echte aanvalshouding, waar het kippenvel je omarmt wanneer deze geweldige motor voorbij raast. Met scherpe LED-verlichting en een zwarte kern is dit echt een brute naked bike. Ook op het gebied van comfort zit je goed, waar de zitpositie van de nieuwe Suzuki sterk is verbeterd in een nieuw zadeldesign en een 23 mm breder stuur. Hier kan je urenlang prettig op toeren, helemaal omdat de tank groter is gemaakt. 19 liter erin en rijden maar.
Hoeveel de Suzuki GSX-S1000 gaat kosten blijft nog even een raadsel, maar de kleurinstellingen zijn wel bekend. Het gaat om drie stoere kleuren: Metallic Triton Blue, Glass Matte Mechanical Grey en Glass Sparke Black. Zie hieronder meer van de GSX-S1000.