Na ’s avonds uitgerust uit Berlijn te zijn vertrokken met de nieuwe Audi A3 Allstreet, wordt de navigatie voor het tweede deel van deze Duitse roadtrip ingesteld op de hoofdstad voor Duitse automotive: Wolfsburg. Hier bezoekt FHM het Volkswagenmuseum, Autostadt en trakteren we onszelf wederom op een flinke bak curryworst.
Op de Autobahn is het goed toeven en met de cruisecontrol op 160 km/u raast het Duitse landschap aan ons voorbij. Geen minuut is saai in de krijtgrijze hatchback. Onder het genot van een lekkere Nederlandse meezinger – Hazes is tenslotte de basis, hè hè – en sfeerverhogende ambient-verlichting naderen we de autohoofdstad. Onderweg wordt er nog een keer getankt, van de in totaal twee keer, alvorens we afslag Wolfsburg nemen.
Lees hier deel 1 van de roadtrip door Duitsland met de Audi A3 Allstreet. Viel Lese- und Sehvergnügen, Männer, ofwel veel lees- en kijkplezier, mannen!
Het is avond, dus het museum en Autostadt zijn gesloten. Daarentegen passeren we het bolwerk van de Volkswagen-autogroep. Hier vallen ons twee dingen meteen op: de immens grote aflevertorens volgestouwd met verschillende Volkswagens en de immens grote Volkswagenfabriek met vier schoorsteenpijpen. Zekerheid binnen het infotainmentsysteem van de A3 Allstreet: de navigatie werkt goed. Eenmaal aangekomen bij het hotel salueren we nog even de Audi wanneer we hem op slot klikken en worden getrakteerd op een lichtshow waar menig nachtclub nog een puntje aan kan zuigen. Net als de verlichting van de hatchback gaat die van ons ook uit.
Het is vroeg wanneer de wekker klinkt en om de dag goed te beginnen sluiten we als verwende content creators aan bij de Duitse medemens in de ontbijtzaal van het hotel. Met goede moed, een volle maag en een volle tank wordt er koers gezet naar de eerste stop: Het Volkswagen Museum.
Op de – hoe kan het ook anders – Dieselstraße 35 bevindt zich AutoMuseum Volkswagen. Na te zijn geparkeerd, vallen we meteen met onze neus in de spreekwoordelijke boter. Op de parkeerplaats van het museum staat namelijk een iconische Volkswagen Kever in concoursstaat. We zitten in ieder geval goed en eenmaal binnen wordt het voor de autoliefhebber alleen maar leuker. De gehele geschiedenis van het merk staat hier tentoongesteld en elk model dat jij je maar kunt bedenken, is hier aan het rusten.
Zo zien we verschillende conceptmodellen – waarvan we stiekem hopen dat ze ooit nog eens in productie gaan – ex-racebolides van het Volkswagen Racing-gamma en natuurlijk iconische classics, zoals de Kever, Golf Mark 1, Corrado G60 en Transporter Mark 1. Nee, AutoMuseum Volkswagen bevestigt dat een ‘kunstkabinet’ niet saai hoeft te zijn. Na uitgespeeld te zijn, klikken we onze A3 Allstreet van het slot en gaan we richting Autostadt.
Als je aan de autoliefhebber zou vragen hoe de hemel eruitziet, zal de omschrijving enigszins overeenkomen met de hoofdstad van de Duitse automotive: Autostadt. Op deze 28 hectare word je getrakteerd op al het moois dat van de band rolt vanuit het Volkswagen-concern. De Audi’s, Porsches, Skoda’s, Seats en Cupra’s vliegen je om de oren, maar daarentegen wordt er niet enkel gefocust op de auto’s van de eigen groep. Nee, Volkswagen is zo lief geweest om de gehele autogeschiedenis in geur en kleur tentoon te stellen. Naast kijken naar auto’s kun je er ook testritten maken, simracen, films kijken en jezelf volproppen met onderdeel ‘199 398 500 A’, ofwel Volkswagen Currywurst.
Lopend over het brandschone en esthetische terrein bezoekt de reporter van dienst de verschillende paviljoens die allemaal een eigen invulling hebben. Zo richten ze zich bij Porsche vooral op de geschiedenis, kom je bij Skoda meer te weten over elektrisch rijden, heeft Volkswagen verschillende ruimtes die voor elk ‘volk’ wel iets aansprekends hebben en zien we bij Audi waar techniek de automotive anno 2024 brengt. Naast dat het leuk is om te zien, leer je ook nog eens wat.
Het hoogtepunt, zowel letterlijk als figuurlijk, zijn de twee 48 meter hoge glazen torens op het terrein. In deze torens bevinden zich 400 parkeerplekken over 20 etages, die dagelijks met een volautomatisch liftsysteem gevuld worden met nieuwe auto’s. Wanneer je een nieuwe Volkswagen koopt, kun je deze ook hier ophalen en wordt hij uit de rekken getild. Het idee dat hier vierhonderd auto’s per dag uitgeleverd worden, is natuurlijk heel bijzonder; het maakt Autostadt Wolfsburg het grootste aflevercentrum ter wereld.
Na de overload aan informatie en prikkels opgenomen te hebben, is het tijd om terug te keren naar Nederland. Helaas komt aan al het mooie een einde, zo ook deze trip. Daarentegen hebben we een stukje Duits speelgoed om mee terug te rijden dat absoluut niet gaat vervelen: de Audi A3 Allstreet. In het bolwerk van de Volkswagen Groep lazen we al dat Audi staat voor “Voorsprong door Techniek” en deze kleinere en meer betaalbare wagen uit de vloot vormt hier geen uitzondering op.
Na ruim 2000 kilometer met het beestje afgelegd te hebben en aangekomen te zijn in de woonplaats van op reis gestuurde reporter, kunnen we bevestigen dat de A3 Allstreet ook echt geschikt is voor alle straten. Of je efficiënt wil cruisen over de snelweg, zuinig door druk Berlijns stadsverkeer rijdt of over de Autobahn wil vlammen; de hatchback heeft er allemaal geen moeite mee en rijgt de kilometers comfortabel en plezierig aan elkaar. Autorijden moet niet klinisch zijn en de mild-hybrid omarmt deze stelling. De auto beschikt standaard over 150 trappelende pony’s en 250 Newtonmeter koppel. Het hart van de auto zorgt ervoor dat je het 0-100 km/u sprintje in 8,4 seconden aflegt en een topsnelheid van 220 km/u haalt.
Naast vlotte rijeigenschappen is de Duitse creatie ook prima uitgerust. Zo beschikt de Audi A3 Allstreet over een multifunctioneel stuurwiel, state-of-the-art infotainmentsysteem, hoogglanszwarte inlegdelen, ambient-verlichting, zwart interieur en digitaal dashboard. Naast deze standaarduitrusting is er, net als bij elke andere Audi, ook nog een keuze om hem verder aan te kleden en nog luxer uit te rusten. Enfin, het oog wil ook wat. Met de keuze voor bredere wielkasten met hoogglans zwarte accenten, een hogere wielbasis, grijze luchthappers in de voorbumper en het plaatsen van de nieuwe Audi-verlichting met ingebouwde show weten de designers uit Ingolstadt een leuke hatchback in elkaar te flansen.
• Vermogen: pk & Newtonmeter koppel: 150 pk en 250 Newtonmeter koppel
• Productiejaren: 2024-heden
• Motor: mild-hybrid benzinemotor
• Aandrijving: voorwielen
• Versnellingsbak: zeventraps automaat
• 0-100 km/u sprint: 8,4 seconden
• Topsnelheid: 220 km/u
• Verbruik: 1 liter benzine op 18,5 km
• Gewicht: 1325 kg
• Vanafprijs: € 43.780
• Our key to victory: uniekere en meer uitgedoste versie van de normale Audi A3
Lees hier deel 1 van de roadtrip door Duitsland met de Audi A3 Allstreet. Viel Lese- und Sehvergnügen, Männer, ofwel veel lees- en kijkplezier, mannen!
Tekst & foto's: Dion Roessen
Auto: Audi Nederland