Afgelopen weekend bevonden we ons in het zonovergoten Frankfurt, waar de nieuwe MINI John Cooper Works Clubman werd geïntroduceerd aan het journaille. Uiteraard mocht FHM niet ontbreken om het nieuwe Duitse scheurijzer aan de tand te voelen.
Wat?
De MINI John Cooper Works Clubman. Het nieuwe paradepaardje van de Duitsers. Als er een John Cooper Works badge in het spel is, dan kun je ervan uitgaan dat het menens is, want die zijn alleen bestemd voor de allersnelste exemplaren. Vergelijkbaar met het M’tje van BMW of AMG bij Mercedes. Er is nog één overtreffende trap en dat is de John Cooper Works GP. Die laat nog even op zich wachten en dat is helemaal geen straf, zolang je achter het stuur van de JCW mag kruipen.
Waar zijn we geweest?
We vlogen naar de grootste luchthaven van Europa: Frankfurt. Ook wel bekend als het Manhattan van Europa. Tot dusverre waren we alleen langs de Duitse stad gereden, maar nog nooit een stop gemaakt. We kunnen de financiële hoofdstad van ons continent zonder meer aanraden. Zeker als het kwik zo aangenaam rond de 30 graden bivakkeert als afgelopen weekend. Toffe skyline, knappe rivier (vandaar de 'am Main') erdoorheen en het mooiste van alles: het ligt om de hoek van een schitterend, heuvelachtig gebied waar je zonder problemen vol gas over het asfalt kan blaffen. Van de ongelimiteerde Autobahn rijd je in een halfuurtje over heerlijke bochtige weggetjes middenin de Duitse natuur. Wunderbar!
Wat vinden we van de looks?
De MINI Clubman is aan z’n derde generatie bezig. Zeker in de JCW uitvoering is het een vette bak. Hij is in alles nog wat dikker neergezet dan z’n iets minder potente broertjes. Wij krijgen ‘m mee in nardo grey achtige kleur, afgetopt met sportieve rode stripes, rode spiegels en een rood dak. Knappe jongen. Qua looks is er verder niet per se heul veel veranderd in vergelijking met z'n voorgangers. De grootste verandering in de looks zitten in de achterlichten, die in tegenstelling tot de vorige generaties nu horizontaal staan. Verder heeft ‘ie een nieuwe grill gekregen, mooie LED-koplampen en wat nieuwe luchtinlaten. Maar het is nog steeds onmiskenbaar de Clubman.
Hoe is het binnenin?
Het grootste voordeel aan de Clubman ten opzichte van de Cooper is de beschikbare ruimte. Hier kun je met een gerust hart vier mensen in vervoeren zonder dat zij bij elkaar op schoot zitten als je door een bocht stuurt. Ook van binnen is er niet bijster veel veranderd. Het karakteristieke ronde display panel is nog steeds aanwezig, inclusief de verlichting die je in elk kleurtje van de regenboog kan laten shinen. Verder gewoon alles netjes afgewerkt met goede materialen. Waarom zou je ook veranderen aan iets dat al goed is?
Wat is de tofste feature?
Stel je komt van de supermarkt aangelopen met twee kratten bier in je hand en je wil ze absoluut niet vies maken door ze op de grond te zetten. Daar heeft MINI wat op gevonden, want je hoeft alleen maar even je been onder de achterkant te houden. Een sensor merkt jou op, waarna de deur automatisch opent. Niet nieuw, wel toffe feature. Oh ja, je hebt bovendien geen klep maar twee deurtjes die naar buiten openklappen. Ziet er leuk uit.
Maar, hoe rijdt ‘ie?
Zoals je van een MINI mag verwachten: direct en snel. Hij is natuurlijk wat zwaarder en langer dan de MINI Cooper, daardoor lever je wat in op de Go-Kart feeling. Maar het blijft een heerlijk bochtenbijtertje. Zeker als je nagaat dat dit gewoon een family car is. Op hoge snelheden stuurt ‘ie soms wel heel licht. Maar zeker in omgeving als dit komt ‘e optimaal tot z’n recht. En snel dat ‘ie is!
Oja?
Ja man, dit is echt een serieus snelle auto. Van 0-100 doet ‘ie in 4,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250. Wij haalden er zelfs 264 mee. De Clubman is gewoon een five second car. Best bizar eigenlijk. Er was dan ook nog nooit een krachtigere MINI als deze JCW Clubman. 306 pk, hallo!
Wat voor motor ligt erin?
De mannen bij MINI vonden het verschil bij de vorige Clubman S en de JCW te klein, dus hebben ze nu de motor uit de BMW M135i gepakt. Gevolg: 75 pk meer dan in het oude model waardoor die 1,4 seconde sneller is op de sprint van 0-100. Dat zijn nog eens verbeteringen. Dat klinkt ook lekker. De sportuitlaat is standaard en als je het gas los laat en gooit ‘ie er van die lekkere plofjes uit. Maakt gewoon een heel lekker geluid. In totaal beschikt de 2,0 liter turbo over 306 pk en 450 Newtonmeter. En dat merk je, want de tandjes wat trekt dit apparaat door. In combinatie met de soepele achttrapsautomaat is het een bijzonder geoliede machine. Da’s lekker flipperen kunnen we je vertellen.
Wa kost da eigenlijk?
Je krijgt de sleutels van de Clubman JCW als je minimaal €55.890 overmaakt. Inderdaad, da’s een behoorlijke koffer met geld. Maar daar krijg je wel een overdosis plezier voor terug.
Anders nog iets?
Als je op zoek bent naar tof design, een lach op je gezicht en je wil ook nog met je kiddo’s op vakantie naar Italië, dan ben je bij de MINI John Cooper Works Clubman aan het juiste adres. Zet je je vrouw en kinderen een dagje bij het meer af, kun jij lekker een dagje in de Italiaanse bergen knallen. Oké, hij kost een paar knaken, maar daar krijg je wel rijplezier, ruimte, kwaliteit en héél veel snelheid voor terug.
Prijs MINI John Cooper Works Clubman: €55.850,- Motor: 2,0 liter turbo
Vermogen: 306 pk Koppel: 450 Nm
Acceleratie 0-100: 4,9 sec. Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Gemiddeld verbruik: 7,4 L/100 km
Meer rijtesten? Lees hier onze ervaringen over de Toyota Supra , Ford Mustang Bullit , BMW M850i , Ford Fiesta ST , Porsche Cayman GTS of McLaren 570S .
Tekst: Chris Riemens Foto's: Eric van Vuuren