Wat krijg je al je de BMW S 1000 RR en de BMW 1250 GS in de blender gooit? De BMW S 1000 XR. De snelheid en power van een superbike vermomd in een bijzonder comfortabele verpakking. Is dit inderdaad het beste van twee werelden?
We hebben inmiddels al een hele hoop motoren getest en we zijn nog even bezig. Een paar maanden geleden waren we al op pad met de R nine T Urban G/S en de R 1250 GS Adventure. Op die laatste is deze S 1000 XR deels gebaseerd. De belangrijkste inspiratiebron is echter de BMW S 1000 RR, het snelste wat BMW te bieden heeft op twee wielen. De superbike die moet wedijveren met de allersnelste jongens van de klas.
Dus trok BMW Motorrad voor de S 1000 XR het blok uit de S 1000 RR. Normaal gesproken goed voor 207 pk (het 2019 model), maar voor de XR is de viercilinder gedownplayed naar 165 pk. Dit om de simpele reden dat zoveel vermogen niet nodig is voor de menen die de XR gaan kopen. Ze focussen zich op vooral op heel veel power in het middengebied, want daar heb je voor straatgebruik veel meer aan. En laten we eerlijk zijn: de meeste auto's hebben niet eens 165 pk. Over het vermogen dus geen zorgen. Ze weten in Beieren dondersgoed waar ze mee bezig zijn.
Een superbike op hoge poten dus, heel simpel gezegd. De zithouding en elektronica is meegenomen uit de R 1250 GS. Dat dit een fenomenale machine is, daar waren we al achter gekomen. Maar die R 1250 GS Adventure is ook wel héél groot (en zwaar). De GS heeft nog wel eens een pizza en frikandelletje in z’n dieet zitten, de BMW S 1000 XR doet het volledig op spinazie, water en kipfilet. Een fitboy die iedere ochtend netjes naar de sportschool gaat voor z’n work-out, zodat ‘ie helemaal afgetraind aan de stoplichtstreep kan verschijnen. Mede verantwoordelijk voor de afslankkuur is het welbekende carbon, dat je terugziet op de kappen en op het achterspatbord. Naast gewichtsbesparing ziet dat er ook nog eens vet uit. Gelijkenissen tussen de S 1000 RR en de S 1000 XR zijn er natuurlijk ook. Kijken allebei behoorlijk gemeen uit hun ogen, nietwaar?
Een afgeslankte GS met de uiterlijke details van de superbike, het resultaat is prachtig. Een knappe wolf in schaapskleren ook. Kenners zien heus wel dat je op iets serieus rijdt, maar op de XR schreeuw je niet aan alle kanten om aandacht. Wacht maar even totdat je ‘m in z’n tweede versnelling richting de max van 11.000 toeren jast. Holy moly, wat een gevaarlijk snerpend gejank. In de sound hoor je duidelijk de link met de superbike terug. Het is hard en fel. Zoek de grens van het toerengebied op in een tunnel en de auto’s verderop trappen op de rem. Wat een gruwelijk geluid. Ja, dan wek je natuurlijk wel de interesse van je medeweggebruikers.
Als ze je überhaupt de tijd hebben om je te zien dan, want met z’n 114 Newtonmeter aan koppel gaat het verschrikkelijk hard. Illegale snelheden verschijnen veel te snel op je 6,5 inch TFT scherm (dezelfde als op de GS). Gezien we ons nog altijd op Nederlands grondgebied begeven, draaien we de gashendel wijselijk weer even terug. Hier mag het engeltje de strijd met het duiveltje in zijn voordeel dan beslechten, niet veel later komen we in aanraking met oom agent. Of nou ja, eigenlijk is het z’n onverbiddelijke neefje van handhaving. In een ongeduldige bui besluiten we even het naastgelegen fietspad te pakken om een plekje vooraan bij het stoplicht te claimen. Oké, niet slim en hartstikke onnodig. Maar dat is nou eenmaal de verleiding van de tweewieler. Helaas voor ons heeft de vriendelijke semi-smeris het wel gezien en ja, ‘daar moet ik je wel een boete voor geven’. Nee, daar hebben we geen verklaring voor. Kunnen we ook weer afvinken op onze bingokaart. 140 euro (exclusief 9 euro verzendkosten) lichter op onze lopende rekening, vervolgen we onze weg.
Hadden we het al over de zitpositie gehad? Kunnen we kort over zijn: die is voortreffelijk. Je zit echt in een kuipstoeltje, waardoor je kont goed ‘vast’ zit. Je houding is ergonomisch verantwoord (lees: heel rechtop), waardoor je het gevoel hebt dat je wel dagen achter elkaar kan doorbrengen op je tweewieler. Het windschermpje voorop is dan ook wel heel (heul!) erg relaxed. Tel daar een uitmuntende up/down quickshifter bij op en je kan je zegeningen tellen. En dan hebben we het fijnste van alles nog niet eens besproken: de besturing. De BMW S 1000 XR rijdt als het vlijmscherpe mes van de Japanse Itamae die dwars door de vers gevangen zalm glijdt. In het bochtenwerk doet ‘ie denken aan de gloriedagen van Tomba La Bomba op de zwarte pistes van de Italiaanse Dolomieten. Zo soepel en flexibel. Snelheid zit niet altijd in meer vermogen, maar in meer vertrouwen. De XR geeft ontzettend veel vertrouwen. Het pretpakketje snelheid, souplesse en comfort is voor een ruime 20.000 euro van jou. Maar ja, dan heb je inderdaad wel het beste van twee werelden.
Meer info over de BMW S 1000 XR? Check bmwmotorrad.nl
Motor: viercilinder lijmmotor
Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 165 pk
Koppel:114 Newtonmeter Gewicht: 226 kilo
Transmissie: 6 versnellingen met up/down quickshifter Brandstofcapaciteit: 20 liter
Prijs (vanaf): €20.552,-