De nieuwste generatie van de gruwelijke BMW S1000 RR doet je hart sneller kloppen

De EICMA 2018 draait op volle toeren. De nieuwste generatie van de BMW S1000 RR binnenkort ook. Deze nieuwe tweewieler is daar namelijk door BMW Motorrad onthuld. Als we naar de cijfertjes kijken is dit een geduchte concurrent voor de Ducati Panigale V4R die ook op het toneel van de EICMA 2018 verscheen.

1050 pk per ton

Motorbouwers proberen hun tweewieler altijd lichter te laten zijn bij de geboorte van een nieuwe generatie. De nieuwste generatie van de S1000 RR is dus ook op dieet geweest. In plaats van de 208 kilo van zijn voorganger, weegt deze derde generatie S1000 RR nog maar 197 kilo. Vink je bij het bestellen de M-Package aan, dan snoept BMW daar nog eens ruim drie kilo vanaf. De pk-gewichtsverhouding gaat er trouwens niet alleen vanwege het dieet van de motor op vooruit. BMW’s nieuwe S1000 RR is namelijk ook krachtiger dan z’n voorganger. In plaats van 199 pk, heeft ‘ie nu 207 pk. Dat is dus gewoon 1050 paarden per ton.

BMW S1000 RR
Foto: BMW Motorrad

Deze pk’s haalt ‘ie uit z’n vier-in-lijnmotor. Ook die viercilinder moest afvallen, het blok is namelijk dik vier kilo lichter dan de motor in de tweede generatie S1000 RR. Ondanks het extra vermogen zegt BMW dat de motor eenvoudiger te besturen is dan z’n voorganger. Ze hebben namelijk alle hulpprogramma’s geüpgraded. Zo hebben ze de Dynamic Traction Control, Wheelie Control, ABS Pro en Hill Start Control gefinetuned. Ook hebben ze aan de krachtverdeling lopen tweaken. Hierdoor loopt de koppelcurve vloeiender dan voorheen. De ‘klokken’ zijn ook volledig nieuw. Als je het 6,5 inch TFT-scherm kiest heb je trouwens helemaal geen analoge klokken meer. Die moet je wel aankruisen op de optielijst. Als je niet al te zuinig bent bij het invullen van diezelfde optielijst kun je ook nog Dynamic Damping Control op je motorrad krijgen. Dit systeem zorgt ervoor dat je dempers een beetje met je meedenken tijdens het rijden.

BMW S1000 RR
Foto: BMW Motorrad

Er zijn overigens standaard vier verschillende rijmodi waar je uit kunt kiezen: Rain, Road, Dynamic en Race. Het spreekt natuurlijk voor zich waar elke rijmodus voor bedoeld is. Als je ‘Rijmodi Pro’ aanvinkt bij de optielijst krijg je er drie extra, namelijk Race 1, 2 en 3. Handig voor als je een echt racebeest bent en geen enkele trackday wil missen. De motor met 113Nm aan koppel is er in twee kleurenopties te krijgen: ‘Racing Red’ en ‘Motorsport’. Daar zal je het mee moeten doen. Maar ja, ons hoor je niet klagen. Rood of wit, wij springen er graag eens op.

Reageer op artikel:
De nieuwste generatie van de gruwelijke BMW S1000 RR doet je hart sneller kloppen
Sluiten