Het nieuwste pareltje uit Modena is de Maserati Grecale. Hij klinkt niet alleen lekker, hij is het ook. De SUV biedt de perfecte balans tussen luxe en performance. Niet alleen op de openbare weg moet de schoonheid goed uit de tests gaan komen, ook off-road schijn je lekker met het beestje te kunnen spelen. De Grecale maakt deel uit van het meest complete modellengamma ooit van Maserati. De Italiaanse knapperd is leverbaar met een breed scala aan motoren. Bovendien wordt de Grecale over een jaar de eerste volledig elektrische SUV in de geschiedenis van Maserati. Een SUV om je vingers bij af te likken.
Wereldpremière
Bij de
lauch van het nieuwe model werden er drie uitvoeringen op de markt gebracht: de GT-versie die wordt aangedreven door een hybride viercilindermotor die 300 pk levert, de Modena met eveneens een hybride viercilinder met 330 pk en de krachtige Trofeo. Deze laatste is uitgerust met een 530 pk en eigenlijk ook het model dat je wil hebben. De Trofeo heeft hetzelfde blok dat Maserati in de
MC20 heeft geworpen. Een supercar-motorblok in een SUV is iets wat we nog niet vaak zijn tegengekomen. Later komt er nog de Grecale Folgore, de 100% elektrische versie met 400V-technologie. Deze versie zal naar alle waarschijnlijkheid nog krachtiger zijn dan de Trofeo.
Exterieur
De SUV is eigenlijk de grote oom van de MC20. De auto is aan de voorkant voorzien van een lage en boos-kijkende grill en de carrosserie is strak en glad. Net als bij elk bruut scheurijzer is ook bij deze spetter gebruik gemaakt van koolstofvezel. Het monster heeft led-achterlichten in de vorm van een boemerang en eigenlijk lijkt de auto op een huge-ass vierdeurs coupé. Alleen Italianen weten hun auto's op deze manier af te werken en eerlijk is eerlijk het is een plaatje!
Interieur
In het interieur springt onder andere het bekende Maserati-klokje in het oog. Voor het eerst verandert die echter in een digitale versie. Mweh, maar we moeten met de tijd mee. De technologie wordt bediend vanaf drie displays: het grote 12,3 inch centrale display (het grootste dat ooit in een Maserati werd gemonteerd), een ander 8,8 inch display voor de extra bedieningselementen en een derde exemplaar voor de passagiers op de achterbank. De binnenkant is ruim opgezet en zoals we van Maserati gewend zijn volledig van leer. Een bruut bakbeest waarmee je op de linkerbaan niet meer hoeft te seinen om ruimte te krijgen.
Het rijden in de Grecale moet een ware beleving worden. De geluidservaring in de auto wordt niet alleen gekenmerkt door de typische Maserati-brul, maar ook door het 'Sonus faber' 3D-geluidssysteem. Veertien luidsprekers moeten jouw trommelvliezen doen klappen als je weer eens naar een lekker setje van Reinier Zonneveld luistert.