Porsche heeft de derde generatie van de Cayenne in een nieuw jasje gestoken. De vernieuwde Cayenne heeft een sterk gedigitaliseerd display- en bedieningsconcept, nieuwe chassistechnologie en innovatieve technologische features.
Volgens Porsche zelf, is het daarmee een van de meest uitgebreide product upgrades in de historie van Porsche.
De vernieuwde Cayenne krijgt een nieuwe neus met rondere voorschermen, een aangepaste motorkap en nieuwe koplampen die de breedte van de auto accentueren.
Dat is niet het enige. Zo is er ook een 10,9 inch bijrijdersscherm, dat optioneel leverbaar is, nieuw in de Porsche Cayenne. De voorpassagier kan het extra touchscreen net als in de Taycan gebruiken om bijvoorbeeld het navigatiesysteem te bedienen of te spelen als DJ. Een speciaal folie zorgt ervoor dat het scherm vanaf de bestuurdersstoel niet zichtbaar is.
Ook nieuw is een luchtkwaliteitssysteem dat in samenwerking met de navigatiegegevens ‘voorspellende gaven’ heeft. Zo worden naderende tunnelingangen herkend en activeert het systeem automatisch de luchtrecirculatiefunctie. Een optionele sensor detecteert het fijnstofdeeltjesniveau in de lucht en filtert de deeltjes indien nodig meerdere malen. Bovendien filtert een ionisator veel ziektekiemen en schadelijke stoffen uit de lucht, wat vooral goed nieuws is voor inzittenden met een allergie. Ideaal voor iedereen die alweer last aan het krijgen is van hooikoorts.
De vernieuwde wagen debuteert met drie verschillende motoren. Een 4,0-liter V8 vervangt in de nieuwe Cayenne S de eerder gebruikte V6-motor. Met een maximaal vermogen van 349 kW (474 pk). De SUV en SUV-coupé accelereren in 4,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De maximumsnelheid bedraagt 273 km/u.
Daarnaast vormt een zescilindermotor de basis voor de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid. In combinatie met een nieuwe, 30 kW sterkere elektromotor met 130 kW (177 pk) stijgt het systeemvermogen tot 346 kW (470 pk). Dankzij een hoog voltage accu met een grotere capaciteit (25,9 kWh in plaats van 17,9 kWh) is het nu mogelijk om afhankelijk van de uitrusting tot 90 kilometer puur elektrisch te rijden. Ondanks dat de accu nu een grotere capaciteit heeft, zorgt een nieuwe ingebouwde lader van 11 kW ervoor dat de laadtijd kan worden verkort tot minder dan 2,5 uur.
Mocht je nog ergens een geld op een buitenlandse rekening hebben staan, dan is dit het moment om het eraf te halen. De vernieuwde Cayenne is namelijk per direct te bestellen en staat vanaf juli 2023 bij de Nederlandse Porsche Centra. De Cayenne E-Hybrid is beschikbaar vanaf € 110.000 en als Coupé vanaf € 113.200. De versie met 3,0-liter V6 kost € 146.200 en als Coupé € 151.000. De Cayenne S kost tot slot € 182.600 of € 189.100 als Coupé.