De gloednieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport is een waar racebeest

17 nov 2021, 19:00 Machines
800 769 198
Na kortgeleden kennis gemaakt te hebben met de nieuwe Porsche 718 GT4 RS , kunnen we de GT4 RS Clubsport gedag zeggen. Na zijn debuut op de Los Angeles Auto Show was het wel duidelijk dat deze nieuwe volbloeds racekist zonder problemen over elk circuit heen knalt. De door Weissach geïnspireerde asfaltvreter scheert door zijn brachiale 4.0 liter boxermotor zonder problemen door elke bocht heen. Deze bolide is gemaakt om te racen en dat is te zien ook.

718 Cayman GT4 RS Clubsport

Porsche heeft zich weer eens van zijn beste kant laten zien. Zelden zien wij zulke schoonheden voorkomen die ons met deze getallen omverblazen. De Clubsport beschikt over een flinke 500 pk. Dat is 75 pk meer dan de voorafgaande GT4 Clubsport. Beste upgrade dus. Daarnaast hebben alle versnellingen een kortere overbrengingsverhouding vergeleken met het vorige model. Dat resulteert in lekker veel power en flinke rondetijden.
800 z71 6657a
De Clubsport is dan ook twee procent sneller op het circuit dan zijn voorganger. Door de geoptimaliseerde luchtinlaat wordt het maximale vermogen al bij 8.300 toeren gehaald. In de racesport rijden coureurs altijd met verhoogde toeren zodat er altijd pk’s aanwezig zijn. Daarnaast kan deze motor maar liefst tot de 9.000 toeren schieten. Dat is GT3 RS niveau. De handling is nu ook aanzienlijk beter. Dit komt omdat Porsche de gehele demper technologie heeft herzien. Daarbij is bijna alles verstelbaar. De schokdempers en de camber kun je in hoogte aanpassen. Ook kun je de luchtinlaten voorin verstellen om de luchtstroom naar de 380 mm remschijven te sturen. Hierdoor worden deze optimaal gekoeld en wordt remmen kinderspel.

Het interieur

Natuurlijk bezuinigd Porsche ook niet aan de binnenkant. De wagen is volledig voorzien van een rolkooiconstructie zodat wanneer het dak er af is, je niet op de blaren moet zitten. Daarnaast is de hele wagen zo licht mogelijk gemaakt. Dit kun je aan het carbon race stuur zien en het gehele dashboard. Infotainment heb je niks aan dus daarvan zal je niets vinden. Wel heb je een klein midden scherm achter het stuur om je toeren en alle andere nodige informatie te kunnen bekijken. De wagen is alleen van nodige opties voorzien. Dat bewijst zich ook in het gewicht, 1.460 kg weegt de rakker. Wij zouden er wel een rondje Nordschleife mee willen wagen. Hij is hier immers voor gemaakt.
Delen met
Ook interessant