We kennen de Porsche Cayman allemaal als het kleine broertje van de Porsche 911. Deze Cayman heeft echter een groot voordeel. Het scheurijzer heeft een middenmoter. Hierdoor ziet de bolide er niet alleen anders uit maar is hij ook stabieler op de weg. RS staat niet alleen voor een sterkere motor maar ook voor een lichtere wagen. En dat is te merken. De wagen navigeert als een droom over de Nordschleife.
Daar is 'ie dan, de nieuwe GT4 RS. We hebben allemaal met smart gewacht op deze lancering. En hij was het wachten waard, want wat een parel. De 4 liter zes cilinder stuwt de auto met vermoedelijk 500 pk over het asfalt. Zodra je het gas indrukt begint de bolide te gillen als een keukenmeid. Het is een ware pracht. Door verbeteringen aan de aerodynamische eigenschappen ligt deze Cayman nog beter op het asfalt dan zijn kleine broertje. De bolide heeft de Nordschleife in een recordtijd gereden, namelijk in 7:04,511. Om dit te behalen heeft de merkambassadeur en ontwikkelingscoureur Jörg Bergmeister de wagen flink van jetje moeten geven.
“De 718 Cayman GT4 RS is een compromisloze rijmachine. Hij voelt net zo wendbaar als een kart op bergwegen, maar is tegelijkertijd indrukwekkend stabiel en uitgebalanceerd op het circuit. Anders zou zo’n rondetijd niet eens mogelijk zijn. De GT4 RS is één van de scherpst sturende auto’s die Porsche ooit heeft ontwikkeld. En de adembenemende sound moet je echt zelf ervaren”, aldus Jörg Bergmeister. Hierbij likken we onze vingers af. De Porsche hoort op bergpassen door haarspeldbochten heen te janken. Hier is de machine uiteraard voor gemaakt. De klanten van Porsche verwachten een echte rijdersauto en dit krijgen ze dan ook. Wij van FHM zouden maar al te graag met deze racemachine over de Nordschleife heen stomen.