Polestar is de laatste jaren goed naam voor zichzelf aan het maken in autoland. Het bedrijf begon als huistuner van Volvo, een soort Zweedse AMG dus. Inmiddels hebben ze zich helemaal toegelegd op elektrische auto’s en wij zijn best fan. Duurzame bolides met Zweedse degelijkheid. Geen gekke combi, toch? Eerst resulteerde dat al in de
Polestar 1 , een gruwelijke sportscoupé. Later volgde een ‘normale’ auto. Je raadt het al, die heette Polestar 2. En, zoals het een volleerd automerk betaamt, komen de Zweden nu met een update van bestaande modellen. Alleen dan net iets spannender.
Polestar 2 BST edition 230 Fastback EV
En dus mag je nu kennis maken met de Polestar 2 BST edition 230 Fastback EV. De aanloop naar dit karretje begon al in 2020. Toen wilde CEO Thomas Ingenlath een ultrahigh-perfomance Polestar 2 die hij zelf kon gebruiken. Die noemde hij ‘The Beast’. Deze conceptcar vormde de basis voor de BST edition 270 en die heeft weer geleid tot deze 230 Fastback EV.
Waar de stats van de 270 al geinig waren, doet deze nieuwe daar een schepje bovenop. Deze komt met een 350 kW dual-motor electric powertrain. Houdt in dat er 476 paardjes in schuil gaan. En dat houdt dan weer in dat het eigenlijk een soort raket is. In 4,2 seconden zit ‘ie op 100 km/h. Vanuit stilstand welteverstaan. Als je dus een keer moet niezen en per ongeluk op je gaspedaal staat, heb je hoogstwaarschijnlijk een verkeersboete aan je broek.
In totaal is deze BST edition 230 in maar liefst 150 opzichten geüpgraded ten opzichte van zijn voorganger. Een beetje veel om hier allemaal door te nemen misschien. Laten we het erop houden dat hij beter presteert en er iets stoerder uitziet.
Onze Zweedse vrienden wilden hem wel een beetje exclusief houden. Voor het aantal van de oplage zijn ze niet heel creatief geweest. Van de 230 maken ze er, je raadt het al, 230. De eerste moeten in het derde kwartaal van 2023 van de band rollen. De prijs is nog niet bekend. Zijn voorganger startte vanaf zo’n €70.000. We verwachten dat deze daar wel een stukkie boven zal zitten.