De nieuwste S-Klasse heeft heel wat beloftes waar te maken. Volgens bestuurslid Markus Schäfer is de nieuwe versie namelijk 'de belichaming van onze claim om de beste auto ter wereld te produceren'. Het is zeker een goede poging: de luxe auto zit ramvol met de nieuwste snufjes. In het nieuwe model lag de focus op drie dingen: veiligheid, comfort en de ultieme luxe-ervaring. Dat laatste moet natuurlijk wel als je voor een zak geld een S-Klasse op de kop tikt. De rest is ook mooi meegenomen.
Comfort
Volgens
Mercedes hoort de auto je toevluchtsoord te zijn tussen huis en werkplek. Een beetje lekker interieur hoort daar ook bij. Met designelementen uit zowel de architectuur als yachtdesign kan je het echte rijke leven even voelen. Hoewel: als je deze auto onder je kont hebt, zit het met de centen vast ook wel goed. De binnenkant van de auto is net wat ruimer gemaakt dan z'n voorgangers. Ook zijn er een paar elementen van de bediening geminimaliseerd. Het is tof om in een cockpit te rijden, maar soms is too much toch écht too much. Wie helemaal à la Quote 500 behandeld wil worden kan zelfs genieten van alle hulp met rijden die de auto biedt.
Veel displays
Het meest opvallende is toch vooral de vijf schermen die door de auto verspreidt zijn. Als ze allemaal on staan pronken er haast meer schermen dan bij Picadilly Circus. Het interieur is geheel gedigitaliseerd met een stijlvol authentiek randje en uitgerust met MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Bij de technologie staat de mens altijd centraal. Het hoort zo goed te bedienen te zijn, dat zelfs je digibeet van een schoonmoeder het nog redt. Eén vette feature om uit te lichten is de 3D-bestuurdersdisplay. Ook kan je verschillende HUD's krijgen, hiermee kunnen bijvoorbeeld afslagpijlen virtueel op de rijbaan geprojecteerd worden. Het lijkt dan alsof de pijlen op de daadwerkelijke rijbaan staan op zo'n 10 meter afstand. Je gaat er misschien niet mee pochen in de kroeg op een vrijdagavond, maar het is wel een vette extra.
Back to basic
Aan de binnenkant stunt Mercedes nogal met dingen die je niet gelijk van het merk zou verwachten. Trillende elementen die je de muziek letterlijk laten voelen in je stoel? Hmm, die zie je niet gelijk aankomen. Misschien is het daardoor wel dat ontwerper Gorden Wagener heeft gekozen voor een klassieker uiterlijk. De auto is strak met lange lijnen (zowel ruim 5 centimer langer én breder) en eenvoudig op het eerste gezicht. De beauty zit hem hier in de details. Let bijvoorbeeld op de handgrepen die verzonken zitten in de vormen van de nieuwe uitvoering.
De nieuwe S-Klasse is medio september te bestellen en staat vanaf december in de showroom. De prijzen laat Mercedes nog even geheim, maar als je bedenkt dat de huidige generatie voor ruim een 120 ton over de bank gaat, kan je een indicatie maken.