Mercedes-Benz heeft een nieuwe elektrische troefkaart in handen en die heet, heel verwarrend, GLC met EQ-technologie. Maar vergis je niet! Dit is géén opgepoetste versie van de bestaande GLC. Dit is een volledig nieuw ontwikkelde EV, gebouwd om concurrent BMW iX3 een stevige schop onder de kont te geven. Mercedes-Benz haalt bezem door de EV-familie
De EQC was leuk, maar eerlijk gezegd nooit echt het succes dat Mercedes hoopte. Enter de nieuwe GLC, die zijn naam deelt met de brandstofbroer, maar verder niks met hem te maken wil hebben. Hij staat op een splinternieuw 800V EV-platform en heeft alles in zich om de strijd met de iX3, en eigenlijk met iedereen in het premium EV-segment, keihard aan te gaan.
Zo strak dat je er bijna zen van wordt
Mercedes noemt dit design “sensuele puurheid”. Dat klinkt alsof je een wellness-arrangement hebt geboekt, maar het betekent eigenlijk gewoon strak, luxe en met veel lapjes. Heel veel LED-lampjes. De grille is bijvoorbeeld optioneel verkrijgbaar met maar liefst 942 lichtpuntjes. Als dat geen discobal-effect geeft tijdens de vrijdagavondrit naar de kroeg, weten wij het ook niet. Ook achteraan doet de GLC niet zuinig met animatie-achterlichten en Mercedes-logo’s verwerkt in de units. De aerodynamica zit ook wel snor. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 glijdt deze SUV heerlijk soepeltjes door de wind.
Een meter scherm: Netflixen kan, maar mag uiteraard niet
Stap in, en je wordt begroet door een gigantisch scherm van 39,1 inch breed. Dat is bijna een meter breed glas en pixels in je face. Vind je dat te overdreven? Dan kun je ook gewoon drie losse schermen krijgen: eentje voor je instrumenten (10,3 inch), eentje in het midden (14 inch) en een derde voor je bijrijder (ook 14 inch). Die laatste kan trouwens een eigen foto laten zien, dus reken er maar op dat je vriendin er permanent jullie Lloret de Mar vakantiefoto’s op knalt.
Extra gimmicks? Natuurlijk. Een panoramadak dat 162 sterren kan projecteren (Rolls-Royce vibes, maar dan op z’n Mercedes) én een Vegan Pack, waarbij zelfs
The Vegan Society z’n goedkeuring heeft gegeven.
“Gib Gas!”
De eerste versie die we mogen verwachten is de GLC 400 4Matic, die begin 2026 in de showrooms staat. Onder de kap zitten twee elektromotoren, samen goed voor 489 pk. Daarmee kom je tot 713 kilometer ver op een volle accu van 94 kWh (netto). Snelladen kan met 330 kW, oftewel: koffie halen, Instagram checken, en je bent alweer klaar om door te blazen. Mercedes belooft daarnaast nog minstens vier andere varianten. Concurrent BMW iX3 komt voorlopig met 470 pk en 800 kilometer actieradius. Maar die haalt zijn trekhaak er maar beter bij, want…
Trekbeest deluxe
Mercedes-Benz gooit er namelijk een trekgewicht van 2400 kilo tegenaan. Dat betekent dat je niet alleen een caravan achter deze GLC kunt hangen, maar ook een complete paardentrailer.
Omdat de wielbasis 8,3 centimeter langer is dan die van de brandstof-GLC, zit je ook ruimer. Beenruimte voor en achter is flink gegroeid, en met de achterbank plat heb je 1740 liter bagageruimte tot je beschikking. Plus nog een frunk van 128 liter voorin. De iX3 moet het met de helft doen.
Made in Bremen, maar voor wat voor bedrag?
De productie start in Bremen, maar wat je straks in Nederland moet aftikken, houdt Mercedes-Benz nog even geheim. Eén ding is duidelijk: deze GLC wil geen alternatief zijn, maar dé standaard zetten in luxe EV-SUV land.