Hebben je een zakdoekje in de hand, want we hebben verdrietig nieuws. De laatste Bugatti met een W16 motor is een feit en dat is voor ons en jou als autoliefhebber allerminst treurig te noemen. De nieuwe Bugatti, genaamd Mistral zal onze harten nog een keer een sprongetje doen laten maken met het fenomenale geluid en performance van het iconische W16-motorblok. Voor de nieuwe petrolheads geven we effe wat uitleg over dit geweldige stukje engineering. De 16 in de naam 'W16' staat voor het aantal cilinders van dit motorblok. De 8-liter zestiencilinder produceert in totaal 1600 pk en 1600 Newtonmeter koppel. In principe zijn het twee achtcilinder motorblokken die aan elkaar verbonden zijn. Samen met vier turbo's is het W16-motorblok een van de meest iconische motoren die ooit in de autobranche gebruikt is.
Het klapstuk: Bugatti Mistral
Dat er een Bugatti komt zonder de zestiencilinder geeft ons al een brok in de keel, maar goed we zullen vast een waardige vervanger van dit icoon in de toekomst krijgen. Bugatti zegt zelf dat zij de volgende generatie scheurijzers gaan voorzien met een hybridetechniek. Oké, genoeg sentimenteel gedoe over die W16. Bij de nieuwe Bugatti Mistral valt er één ding gelijk op: de wagen heeft geen dak. Gelukkig regent het niet vaak op de wegen waar dit beestje zal flaneren. Verder is het een Bugatti zoals zijn voorgangers dat ook waren: prachtig, duur en snel. De topsnelheid van de wagen ligt net als bij zijn voorganger op het bizarre getal van 490 km/u. Echter is dit een auto waar je mee wil cruisen op Alpenwegen en nekjes mee wil breken op de P.C. Hooftstraat. Als je kijkt naar het uiterlijk van deze auto moet dat laatste ook zeker geen probleem zijn. De prachtige neus met ingebeitelde led-verlichting, de X-vormige achterlichten met het Bugatti-logo ertussen en de glazen cockpit maken de Franse bolide een lust voor het oog.
Koninklijke koets
Op de wereld rijden er een hoop auto's die beschikken over een mooi interieur, echter verslaat deze auto in onze ogen die allemaal. Bij de bouw van het interieur wordt alleen gebruik gemaakt van de beste materialen. Tuurlijk, dit doen andere fabrikanten ook. Bugatti weet deze materialen op een prachtige en unieke wijze te combineren. De minimalistische luchtroosters, de alcantara afwerking, de lederen bekleding en de koolstofvezel elementen maken het interieur van de Mistral een kunstwerkje. Oh, het stuur is ook wel eentje van het kaliber 'strakke onderbroek.'
Prijzig en exclusief
Al zou je genoeg geld hebben om het beestje aan te kunnen schaffen, gaat dat je waarschijnlijk nooit lukken. De 99 gloednieuwe Bugatti's zijn namelijk allemaal al verkocht en de kans dat je hem van iemand over kan nemen of dat je hem op Marktplaats tegenkomt is nihil. De fabrieksprijs is € 5.000.000, exclusief btw. Wel even op blijven letten, want 1 van de 99 stuks komt naar Nederland.
Gallery