Mercedes is een mooi merk maar wij raken altijd een beetje de weg kwijt in alle modellen die ze hebben. A, B, C, E, G, S waar dan weer verschillende klassen, nummers en labels achter geplakt worden. Ze maken het ons niet makkelijk. Nu komen ze de burger die hier moeite mee heeft een stukje tegemoet. De C-klasse en E-klasse worden gebundeld in de CLE. Die moet de coupé- en cabrio-versies van die eerdere auto’s gaan vervangen. Kijk aan, dat scheelt alweer. Eerder maakte Mercedes het ons een tree hoger in het aanbod ook al makkelijker: de SL, S-klasse Cabriolet én de Mercedes-AMG GT Roadster werden gebundeld in één nieuwe SL.
Mercedes CLE
Nu is het dus de beurt aan de C-klasse en de E-klasse. Die hadden allebei een coupé- en een cabrioletuitvoering. Daar komt nu dus de CLE voor in de plaats. Hoewel Mercedes alleen rept over de coupé, zien we op de afbeeldingen toch ook echt een cabrio. We krijgen ze dus allebei, concluderen we maar. Maar wat moeten we daar dan van verwachten?
Hij lijkt vooral veel op een C-klasse. Aan de binnenkant zijn ze vrijwel identiek en ook in het exterieur zijn er genoeg verwijzingen naar de C. Wat op het eerste oog opvalt als een E-dingetje zijn de achterlichten. Die lopen, zoals het de trend betaamt, in elkaar over om zo één grote lichtbalk over de hele achterzijde te maken. Al met al wordt het een hele stijlvolle coupé, zoals je dat van Mercedes mag verwachten.
Zoals altijd komt ook deze CLE met verschillende motoren. Die variëren van 204 tot 381 pk. Die grootste motor, de CLE 450 4Matic, is een zescilinder die je in 4,4 seconden van 0 naar 100 katapulteert. Daarbij komt ‘ie ook met een meesturende achteras, om je draaicirkel korter te maken. Tot een snelheid van 60 km/h sturen je achterwielen in tegengestelde richting, waardoor je in 50 cm minder om je as draait.
Over de prijzen laat Mercedes nog even niets los, al mogen we de coupé variant al later dit jaar verwachten.