De Mercedes-AMG GT vertegenwoordigt alles waar Mercedes voor staat. Een model wat op geen enkele andere hypercar lijkt en performances waar je u tegen zegt. Het is een ultrakrachtig coupémodel dat voor het eerst werd uitgebracht in 2015. Na bijna een decennium aan productie heeft Mercedes aangekondigd dat de AMG GT binnenkort verdwijnt uit hun assortiment. Gelukkig brengen ze ons nog een kers op de taart. De Mercedes-AMG GT2 racewagen wordt vanaf januari beschikbaar voor de particulier.
De GT2 racewagen van Mercedes is alleen geschikt voor de asfaltstukken van de circuits. Aangedreven door een 4.0-liter V8 met dubbele turbocompressor raast die over de waaghalsplekken van de wereld. Ook in de GT2-klasse wordt die volle bak gebruikt. De agressieve Mercedes heeft 707 pk verdeelt over zeven versnellingen. De Mercedes-AMG GT-uitvoeringen zijn de krachtigste racewagens voor klanten die het merk ooit heeft geproduceerd. Van alle GT-uitvoeringen is de GT2 het meest gericht op wat ze in Duitsland “Gentlemen Driving” noemen. Oftewel, professionals die niet alleen op de weg rijervaring hebben, maar ook weten hoe ze de wagen moeten hendelen door een chicane of in een high speed corner.
De GT2 profiteert van een downforce-genererende aerokit. Die bestaat uit carbon onderdelen rondom de motorkap, luchtinlaat, vooras, spatborden, diffuser en een verstelbare achtervleugel. Heel veel nieuwe speeltjes om de GT2 nog meer neerwaartse druk te geven. De AMG GT2 staat op gesmede 18-inch lichtmetalen AMG-velgen. Deze wielen gaan allerlei nieuwe functies van Mercedes ervaren. Van innovatieve race-ABS tot instelbare tractiecontrole. Voor elk onderdeel heeft de grote letter M een nieuwe upgrade gevonden.
De wagen is natuurlijk bedoelt voor op het circuit. Denk aan Bahrein of aan Spa Francorchamps, waar de hoge topsnelheid van de GT2 echt tot zijn recht kan komen. Bij een circuitwaardige vierwieler hoort natuurlijk een rolkooi van carbon en een stuur dat lijkt op een videogame. Alsof we in de sim zitten. De 2023 Mercedes-AMG GT2 wordt alleen verkocht vanuit het hoofdkantoor in Affalterbach. Dus wie er eentje op de kop wilt tikken, moet begin volgend jaar effe naar Duitsland. De prijs is helaas nog niet bekend, maar reken maar op een paar ton.