McLaren dropt deze week een gloednieuwe bolide die een nieuw tijdperk voor de Britse autofabrikant moet gaan inluiden. De traditionele nummers en letters, die normaal gesproken de verschillende wagens aanduiden, gaan de deur uit en de nieuwe generatie supercars herrijst uit de as. Deze generatie wordt geïntroduceerd aan de hand van de nieuwe McLaren Artura.
De McLaren Artura is de opvolger van de 570S (waar we ooit de topsnelheid in probeerden te halen) , maar wel compleet anders dan zijn voorgangers. Volgens McLaren is alles aan de wagen nieuw, waardoor het sinds de MP4-12C (daar heb je die nummers en letters waar we het over hadden) de eerste volledig nieuwe McLaren is. Toch is het nog steeds een McLaren in hart en nieren, voor de volgende generatie autoliefhebbers.
Allereerst even over de transmissie. Die is dus gloedjenieuw en brengt de kracht van de motor, waar we het zo even over gaan hebben, over op de achterwielen. Het is een achttraps automaat met een dubbele koppeling, maar zónder achteruit aangezien de elektromotor die taak op zich neemt. Het design van deze bliksemsnelle bolide is een nieuwe variant van wat we al kennen van McLaren, maar wel een stukje volwassener. Zo is er hard gewerkt om de overlast van de (Noise, Vibration en Harshness) van de auto te verminderen en zijn de voorzieningen, zoals het infotainment-scherm verbeterd. Heel fijn natuurlijk, maar de kracht en snelheid van deze nieuwe generatie supercar zijn misschien nog wel belangrijker.
De sportwagen wordt aangedreven door een uitzonderlijk gespierde krachtbron. Onder de motorkap schuilt een V6 (dus geen V8 meer) met twee turbo's en levert 585 pk met een koppel van 585 Nm. Daarnaast heeft de Artura ook nog een elektromotor, het is namelijk een plug-in hybrid, die nog een aanvullende 95 pk levert en een koppel van 225 Nm heeft. Totaal komt het systeemvermogen dus uit op zo'n 680 pk en een koppel van 720 Nm. Hij snelt van 0 naar 100 km/u in 3 seconden, best typisch voor een McLaren, en heeft een topsnelheid van 330 km/u. Absoluut niet slecht voor een instap modelletje!
Klein minpuntje is wel dat alleen de eerste 30 km elektrisch gereden kunnen worden, daarna is de batterij alweer leeg. Voor het opladen van de elektromotor moet je ook zeker geen haast hebben, het kost je zo'n 2,5 uur laden voor een batterijpercentage van 80%. Bovendien is de maximumsnelheid tijdens het rijden op de elektromotor 'slechts' 130 km/u. Niet dat we hier in Nederland veel harder mogen, maar het is wel goed om te weten. Vooralsnog is alleen de prijs bekend wat 'ie in de UK gaat kosten en dat is 185.000 pond. Tel daar rustig nog een klein tonnetje bij op in euros. Dat wordt wéér een nieuw spaarpotje beginnen.