Formule 1-coureurs en dikke wagens gaan samen als bier en bitterballen. Maar waar wij op de redactie al blij zijn als onze Golf uit ’09 de APK overleeft, schuiven Max Verstappen en Lewis Hamilton zonder blikken of blozen miljoenenbolides van eigenaar naar eigenaar. En nu doen ze er weer een paar de deur uit. Max’ Porsche met een verhaal
Onze nationale trots Max Verstappen heeft besloten afscheid te nemen van een nogal uniek speeltje: een Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Dit beestje heeft 700 pk, mag officieel niet eens de openbare weg op en is er maar 200 keer gemaakt. Je zou kunnen zeggen: dit is de
Pokémon Charizard van de Porsches.
Het specifieke exemplaar dat onder de hamer gaat, werd in 2019 geleverd aan Max zelf, compleet met extra velgen, onderdelenpakket en zijn naam pontificaal op het digitale display. Max en papa Jos hebben er in Barcelona zelfs mee getest, beelden die later opdoken in de docu
Max Verstappen: Whatever It Takes. Voor de echte fan is de wagen ook door Max’ eigen hand voorzien van een paar krabbels, onder meer op het dashboard en de motorkap. Zeg maar gerust een vierwielige verzamelkaart.
Met nog geen 2200 kilometer op de teller en een gewicht van 1360 kilo is deze Porsche een compromisloze circuitkiller. Veilinghuis RM Sotheby’s denkt dat het speeltje binnekort tussen de 470.000 en 550.000 euro gaat opleveren.
Hamilton gaat van supercarverzamelaar naar kunstliefhebber
Aan de andere kant van het grid gooit Lewis Hamilton het over een heel andere boeg. De Brit stond jarenlang bekend als dé autoverzamelaar van de paddock. Denk aan namen als McLaren P1, LaFerrari, een Shelby Cobra uit 1966 en de unieke Pagani Zonda 760 LH die speciaal voor hem werd gebouwd. Maar verrassing: Hamilton heeft alles verkocht. Tijdens een persmoment in Bakoe dropte hij nonchalant dat hij geen enkele
auto meer bezit. Zijn focus? Kunst.
Toch is er één uitzondering die hem nog wél laat glunderen: de Ferrari F40. Tijdens zijn introductie bij Ferrari poseerde hij al verliefd naast de klassieker, en hij droomt er zelfs van om een moderne variant te creëren: de F44, vernoemd naar zijn startnummer. De F40 is voor Hamilton geen auto, maar een kunstwerk. Wat ergens wel klopt, want zelfs in Lego versie kost dat ding nog een rib uit je lijf.
De ene veilt, de ander verkoopt
Dus waar Verstappen zijn Porsche als een soort heilige relikwie onder de hamer laat gaan, lijkt Hamilton de hele car cave te hebben uitgeruimd om ruimte te maken voor schilderijen. Twee totaal verschillende coureurs, twee totaal verschillende keuzes, maar beide zorgen ervoor dat wij lekker kunnen dagdromen over wat we zouden doen met een Porsche van Max of een Ferrari F40 à la Lewis.
Eén ding is zeker: mocht je toevallig een half miljoen over hebben liggen, dan is dit hét moment om je leven op te leuken met een stukje Formule 1-geschiedenis. Voor de rest van ons blijft het vooral wegdromen… en doorsparen.