We hebben er wat jaren op moeten wachten, maar Marc Philipp Gemballa heeft zijn Marsien gelanceerd. Een waanzinnige, zeer bijzondere supercar die van alle markten thuis is.
Het is de creatie van Marc Philipp Gemballa, de zoon van Uwe Gemballa. Zijn pa is verantwoordelijk voor Gemballa GmbH, een bedrijf dat zich specialiseert in het ombouwen van Porsches. De appel valt in huize Gemballa niet ver van de boom, want de afgelopen jaren heeft Marc Philipp Gemballa zich gestort op zijn grootste project tot nu toe. De Marsien. Een auto die je ook wel kan zien als een moderne versie van de Porsche 959.
Maar wel eentje waar je op elke ondergrond los kan gaan. Niet alleen op het circuit, maar ook in de woestijn, om maar een voorbeeld te noemen. De Marc Philipp Gemballa Marsien is een on- én offroad monster. De bolide onderging uitgebreide test op diverse terreinen. Van de Nordschleife tot de Arabische woestijn tot de gletsjes van Scandinavië, van temperateuren van 20 graden onder nul tot een celcius van 50 graden. Deze auto raakt er niet van in de war.
De naam Marsien is afkomstig van Martian, wat marsmannetje betekent. Als basis is gebruik gemaakt van de Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie. Maar vergis je niet: alle onderdelen zijn nieuw. In totaal zijn er 422 nieuwe individuele componenten aangebracht op de bolide. Zo beschikt de auto over een automatisch bandendrukregelsysteem en heeft het speciaal ontworpen gesmede aluminium wielensets zodat het kan presteren op verschillende ondergronden. Verder hbben rally- en GT-specialisten een dempertechnologie ontwikkeld waarmee de rijhoogte van de auto verstelbaar is.
Onderhuids wordt de auto aangedreven door een zescilinder boxermotor, die weer een upgrade heeft gekregen van RUF. Zo komt het vermogen uit op 750 pk en 930 Newtonmeter aan koppel. Als dat niet genoeg voor je is, dan kan je motor nog een upgrade krijgen naar 830 pk plus een op maat gemaakt titanium uitlaatsysteem van Akrapovič die prestaties en het geluid nog net effe wat lekkerder maken.
Interesse? Jammer joh, alle exemplaren zijn al verkocht. Het is een zwaar gelimiteerde bolide, want in totaal zijn er slechts 40 exemplaren van gemaakt. Het prijskaartje begon bij 583.000 dollar. Die kopers zullen nu in hun handjes wrijven, want de auto wordt geleverd. Zal ongetwijfeld een verzamel- aka museumobject worden die alleen maar in waarde stijgt. Maar als er een auto is waarmee we een wereldreis zouden willen maken, dan zouden we het wel in deze willen proberen. Wat een bak.