Maranello's finest viert 80 jaar met 1300 pk sterke straatlegale Le Mans-racer: Ferrari F80

18 okt , 9:31 Machines
ferrari f80
In Italië zijn er eigenlijk maar twee religies: de katholieke kerk en Ferrari. Die laatste heeft een nieuwe messias en net als diegene die hem voorgingen is hij felrood, extreem luid en bloedsnel. Van deze laatste drie krachttermen is niet gelogen. Het beestje markeert een nieuw hoofdstuk in de bedrijfsbijbel. Lang verhaal kort; de Ferrari F80 is het beste wat er op dit moment in Maranello van de band rolt.
Net als de andere modellen met typeaanduiding 'F' is het een feestelijk model. Zo werd de Ferrari F40 gelanceerd voor het 40-jarig jubileum, kwam tien jaar later de F50 op de proppen zetten en is dit het beestje dat 80 jaar rijplezier uit Maranello markeert. De Ferrari F80 zit – terwijl hij nog geen meter op de openbare weg heeft verreden – in de bloedlijn van 'bijzondere jongens' en heeft grote schoenen om te vullen als opvolger van de LaFerrari.

Straatlegale Le Mans raceauto

Om zeker te weten dat de nieuwe Ferrari F80 snel is, hebben de ontwerpers gebruik gemaakt van een bestaand concept dat garant staat voor succes: De Ferrari 499P, ofwel winnaar van de 24 uur van Le Mans in zowel 2023 als 2024. In Jip-en-Janneketaal houdt dit in dat er naast een 'ouderwetse' zescilinder met turbo, ook een krachtige elektromotor op het Italiaanse monster is geschroefd. Deze drijft de voorwielen aan en gezamenlijk met de dubbel geblazen V6 – een zescilinder met twee turbo's – levert het hart van deze auto 1300 trappelende pony's. 
img 3023
De F80 is gebaseerd op deze auto
Deze krachtbron wordt overgedragen naar een achttraps-automaat met flippers. Via deze transmissie zit beestje in slechts 2,15 seconden op de 100 km/u en is de topsnelheid 'begrensd' – kan dus nog harder – op 350 km/u. In ieder geval genoeg voor een gedragscursus bij het CBR en flinke paarse brief op de mat. Enfin, naast het gebruik van de krachtbron uit de Ferrari 499P, levert het jubileummodel ook 1050 kg downforce door onder andere een actieve achtervleugel, S-duct en diffuser. Hiermee moet de auto als een Pritt-stift aan de weg plakken en zou zelfs een kleuter hem kunnen besturen. Om die 1300 pk eenvoudig tot stilstand te brengen zijn er een nieuwe soort keramische schijven in samenwerking met Brembo ontwikkeld.

Design Ferrari F80

We kunnen terugblikken op de Ferrari designs uit het verleden, maar dat is dood gaan in het heden. Iconische posterauto's zijn ook later pas iconische posterauto's geworden en hoewel de meningen online erg verdeeld zijn, zal dit met de Ferrari F80 ook gebeuren. Simpel gezegd; het blijft een Italiaans meesterwerk uit Maranello.
new ferrari supercar media 4 e348589c 9733 47e6 ab26 2e83d3e10fd2
Kunst op vier wielen.
Ferrari kiest, net als andere autobedrijven, voor de toekomst met futuristische stijlelementen. Zo is de auto rondom voorzien van scherpe en simplistische ledverlichting, is de spieropbouw op koetswerk achter flink aangedikt en is er gekozen voor strakke belijning van de neus. Daarentegen Ferrari zweert het verleden niet volledig af. Zo zien we in de neus stijlelementen terugkomen van de SF90, lijkt de achterkant verdacht veel op die van de 296 GTB en is er net als bij de F40 een verticaal paneel geplaatst tegen deur aan weerszijden.
Strak, strakker, strakst!Strak, strakker, strakst!Steroiden? Steroiden? Zonder de F40, zou de F80 er niet zijn. Denk daar maar eens over na.Zonder de F40, zou de F80 er niet zijn. Denk daar maar eens over na.
Verder is het een typische 'tweezitter' Ferrari, zoals we die gewend zijn. Althans, niet helemaal. De Ferrari F80 is in principe ontwikkeld voor de einzelgängers onder ons, want als we binnenin de wagen kijken zien we één opvallende rode sportstoel. Deze is dan ook voor de bestuurder en de stoel die naast hem is gemonteerd, in het zwart, is er in de ogen van de bouwers eigenlijk niet. Raar verhaal, maar kort door de bocht; deze Ferrari is er voor de mannen en vrouwen die ervan houden om alleen te rijden. Nou ja, volgens die gekke Italianen dan.
Looks like an F-16 to us...Looks like an F-16 to us...Vrouwtje kan wel mee!Vrouwtje kan wel mee!

Prijzig Italiaans raspaard

We snappen dat je nu naar de dichtstbijzijnde Ferrari-dealer toesnelt, maar zorg er dan wel effe voor dat je StuFi net gestort is of dat je een voorschot op je salaris kan ontvangen. Naast dat je € 3.600.000 voor de Ferrari F80 moet neertellen, is hij gelimiteerd tot slechts 799 stuks. Oh, om het nog moeilijker te maken; alle productieplekken zijn al vergeven. Dit betekent in de taal van Ferrari: "uitverkocht, bello!" Dat is net effe anders dan bij de Renault 4 of Volkswagen Golf GTI. 

Keys to victory Ferrari F80 

• Vermogen: pk & Newtonmeter koppel: 1300 pk en 850 Newtonmeter koppel
• Productiejaren: gelimiteerd tot 799 stuks die van de band komen in 2026
• Motor: twinturbo-zescilinder ondersteund met elektromotoren
• Aandrijving: vierwielaandrijving
• Versnellingsbak: achttraps automaat
• 0-100 km/u sprint: 2,15 seconden
• Topsnelheid: 350 km/u (begrensd)
• Verbruik: nog onbekend, veel dus
• Gewicht: 1525 kg
• Vanafprijs: € 3.600.000 – inclusief Nederlandse belasting € 4.000.000
• Our key to victory: straatlegale raceauto gebaseerd op de Ferrari 499P

Gallery Ferrari F80 

Delen met
Ook interessant