Een jubileumjaar voor de meest legendarische auto van Lexus. De LFA Supercar gaat zijn tiener jaren in. Wat een geluid komt er uit dit beestje, ongekend. Ook wel logisch met zijn 4,8 liter V10 motor. In totaal zijn er maar 500 van gemaakt. Exclusief bakkie dus. Het verhaal van de Lexus LFA begint al in het begin
van deze eeuw. De hoofdingenieur van Lexus kreeg een openkaart om te gaan experimenteren.
Met de kennis van nu kunnen we zeggen dat dat de juiste beslissing was.
Perfecte bolide
De eerste supercar van Lexus moest niet zomaar een productieauto worden. Dus ze namen de crème de la crème aan werknemers. In 2003 kwam het eerste prototype uit. Een jaar daarna ging het de zwaarste test tot dan toe aan. Een ronde rijden op het befaamde racecircuit de Nürburgring Nordschleife. Sindsdien staat dat circuit centraal in de ontwikkeling van de LFA.
De productie
Eind 2010 ging
de auto dan eindelijk in productie, na tien lange ontwikkeling jaren. Echt hard ging
de productie alleen niet. Welgeteld één auto per dag kon er gemaakt worden. Dat kwam vooral door het handwerk van de Lexus. Elke motor werd met de hand geassembleerd door één man. Als je handtekeningen spaarde, kon je bij het aanschaffen van
deze auto er eentje bij schrijven. De handtekening van de technicus werd samen met het productienummer van de auto op een metalen plaatje gegraveerd. Kicken!
De V10 in de LFA
Waarom deze auto zo ongekend populair en onder de legendarische modellen valt, komt toch echt door de 4,8 liter V10 motor onder de motorkap. Met 560 pk aan vermogen kwam dit beestje ook aardig van zijn plek af. Namelijk in 3,7 seconden van 0 naar 100
kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 325 kilometer per uur. Zonder begrenzing natuurlijk. En dat geluid. Niet normaal!
Lexus legende
Harahiko Tanahasi zal altijd worden geeerd in de fabrieken van Lexus. Door hem is de droom van een heuse supercar gerealisseerd in de vorm van de LFA. “Ik wilde een supercar ontwikkelen die zijn berijder zou raken door de som der delen: het geluid van de V10, het gevoel tijdens het accelereren, het rijgedrag én de stabiliteit.” Tanahashi kan de LFA niet beter samenvatten dat met dit ene woord: “euforie!” Helemaal mee eens, Harahika.