Het Italiaanse merk met de stier staat al jaren bekend om hun gruwelijke bolides en nu hebben ze weer een nieuwe, de Lamborghini Huracán Technica. Nou ja, niet helemaal nieuw natuurlijk, maar deze facelift-versie is wel weer een ultiem stukje Italiaans autogenot dat het kleine jongetje in ons naar boven haalt.
Als een Lamborghini Huracán STO te grof voor je is en een EVO te mals, is de Huracán Technica de perfecte keuze voor jou. Je moet natuurlijk wel een dikke portemonnee hebben, maar wij durven met zekerheid te zeggen dat je een heerlijk kanon onder je kont hebt zitten. Voor wie niet elke dag naar Lamborghini's aan het kijken is op marktplaats leggen we effe kort uit welke Huracán-versies de Italianen tot-nu-toe hebben uitgebracht. Er zijn drie versies die je kan onderscheiden in bruut, bruter bruutst. De EVO is het 'standaard versie', nu is er de Technica en dan heb je de met volgespoten met steroïden variant genaamd STO.
De nieuwe variant is eigenlijk de perfecte auto voor de echte puristen die niet alleen vrolijk worden van de nieuwste snufjes. Het monster uit Bologna wordt aangedreven door een 640 paardenkrachten sterke tiencilinder. Als je graag dat achtbaangevoel in je onderbuik krijgt zit je bij deze bolide wel goed, in de stier zit namelijk 565 Newtonmeter koppel. De Italiaanse krachtpatser doet zijn 0-100 km/u sprintje in maar 3,2 seconden en op de 200 km/u zit je binnen 9,1 seconden. De auto heeft een (begrensde) topsnelheid van 325 km/u. Serieuze rijbewijskiller als je het ons vraagt.
Om de wagen 'vlot en veilig' te houden heeft Lamborghini een systeem op de wagen gezet waardoor de achterwielen lichtjes meesturen, speciaal aangepaste tractie controle en is de auto, vanzelfsprekend, voorzien van keramische remschijven. De neerwaartse druk op de achterwielen is dankzij de achterspoiler 35 procent groter dan bij de Huracán Evo. Een wagen om nekken te breken en zelf keihard mee te knallen op Zandvoort. Als je de wagen in het echt voorbij ziet schieten ben je eigenlijk verplicht om er een foto van te maken, want wat een heerlijkheid is het geworden.
Niet alleen de performance van de nieuwe Lambo is gruwelijk, zowel het in en exterieur zien er super gelikt uit. De Huracán Technica heeft een gigantische diffuser met daarboven een grote opening die op het eerste oog nog groter lijkt dan die van de STO. In die opening zitten twee hexagonaal gevormde uitlaateindstukken. Boven op de bilpartij zit een achterspoiler die een maatje kleiner is dan die van de STO. Ook opvallend is de 'achterklep' waaronder de V10 verstopt zit. Deze uit koolstofvezel gefabriceerde afdekking ligt vlakker dan bij de Huracán EVO en STO en sluit dus niet aan op de rand van het dak. Dat is dan ook wel een grote verandering. De Huracán Tecnica heeft een extra koelopening achter het zijruitje terwijl het front van de parel een volledig eigen voorbumper heeft, compleet met inzetstukken die vanuit de bumper doorlopen tot naast de koplampen. Het aangepaste bumper werk maakt de Tecnica 6 centimeter langer dan de 'normale' Huracán EVO's.
Foto's: Lamborghini